Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorJensen, Benedicte
dc.date.accessioned2023-07-04T16:10:20Z
dc.date.available2023-07-04T16:10:20Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:136493732:37160907
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3075718
dc.description.abstractFormålet med denne studien var å undersøke hvordan kroppsøvingslærere forholdt seg til fysisk berøring mellom lærer og elev i kroppsøvingsundervisningen. Det teoretiske rammeverket omhandlet teori som kunne knyttes til informantenes beskrivelser av hvordan og hvorfor de benytter berøring i kroppsøvingsfaget. Det ble derfor lagt stor vekt på teorier som omhandlet relasjoner og hvordan informantene kunne bidra til å utvikle elevenes læring. Datasettet i studien har blitt innhentet gjennom kvalitative semistrukturerte intervjuer. Utvalget besto av seks kroppsøvingslærere som på daværende tidspunkt arbeidet på ungdomsskole. Gjennom tematisk analyse manifesterte det seg to hovedtemaer som beskrev hvordan informantene forholdt seg til fysisk berøring i kroppsøvingsundervisningen. Tema en omhandlet informantenes syn på berøringens verdi i kroppsøvingsfaget og tar høyde for å beskrive berøringens positive konsekvenser. Tema to omhandlet informantenes opplevelse av hva som regulerte den fysiske berøringen. Dette temaet la særskilt vekt på faktorer som hemmet informantenes bruk. Studiens hovedfunn indikerte at informantene benyttet berøring i kroppsøvingsundervisningen med tre ulike formål. Disse var sikkerhet- og trygghetsberøring, instruksjonsberøring og relasjonsberøring. I tillegg anså flere informanter berøring i kroppsøvingsfaget som viktig da elevene måtte lære seg å være tett på og omgås andre mennesker. Selv om informantene beskrev at berøring var viktig i kroppsøvingsfaget, ga de også uttrykk for at det var flere faktorer som begrenset bruken av fysisk berøring. Det mest fremtredende funnet som regulerte informantens berøring var relasjonen informanten hadde til eleven. Avslutningsvis peker studien på at berøring er en viktig forutsetning for læring og relasjonsbygging i kroppsøvingsfaget. Samtidig anerkjenner informantene at berøringen også skal benyttes med aktsomhet og justeres ut ifra relasjonen de har med eleven. På tross av dette opplever informantene at de er lite bekymret for å benytte berøring i kroppsøvingsundervisningen. Nøkkelord: kroppsøving, fysisk berøring, ungdomsskole, bekymring, krenkelser.
dc.description.abstractThe purpose of this study was to examine how physical education teachers conducted themselves during physical contact with students. The theoretical framework discussed theories that may be applied to physical education instructors' explanations of how and why they used physical contact in their lessons. As a result, the emphasis was on theories of relationships and how P.E. teachers could aid in students' learning. The qualitative semi-structured interviews were utilized to collect the data for this study. Six secondary school P.E. teachers were included in the study. Two key motifs about how P.E. teachers behaved when engaging in physical contact during physical education were found through thematic analysis. One subject was the benefits that physical contact in the classroom was seen as having by P.E. teachers. The purpose of this theme is to discuss the advantages of using physical contact. The restriction of physical contact by P.E. teachers was discussed in another theme. This theme focuses on elements that minimized teachers use of physical contact. The main findings of this study showed that touch was used in physical education teaching for three different goals. These included relationship touch, instruction touch, and safety and security touch. Additionally, several physical education teachers believed that touch was crucial to the subject since children needed to learn how to interact and be linked to strangers. Although the physical education teachers acknowledged the value of touch in the subject, they went on to say that there were a few barriers that prevented physical touch from being used more frequently. The relationship the informants had with the student was the key finding that restricted the use of contact by physical education teachers. The study concludes by emphasizing the importance of touch as an essential for learning and forming connections in physical education. The physical education teachers recognize that touch should be handled with care and adjusted depending on the relationship they have with the student. Despite this, the teachers admit that they have little reservations about employing touch when teaching in physical education. Key words: physical education, physical touch, secondary school, concern, violations.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleFysisk berøring i kroppsøvingsfaget
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel