Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorUlvestad, Bente Hoddevik
dc.date.accessioned2023-07-05T16:10:46Z
dc.date.available2023-07-05T16:10:46Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:148100067:35895169
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076190
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractGjennom forskning og innovasjon utvikles det ny kunnskap, og denne nye kunnskapen er nødvendig for at vi som samfunn skal klare å løse de krevende samfunnsutfordringene som møter oss nå og i årene fremover. I den siste Langtidsplanen for forskning og høyere utdanning har regjeringen utpekt tre overordnet mål og hvor det ene handler om å styrke konkurransekraften og innovasjonsevnen. Den nyvunnede kunnskapen skal også implementeres både i næringsliv, i det offentlige og i samfunnet for øvrig (Meld. St. 20 (2004-2005), s. 9). Norges forskningsråd er et forvaltningsorgan som finansierer forsknings- og innovasjonsprosjekter. Ordningen med Sentre for forskningsdrevet innovasjon er et av virkemidlene Forskningsrådet har tatt i bruk for nettopp å fremme innovasjonsevnen og verdiskapningen i næringslivet (Forskningsrådet, u.å.). I denne masteroppgaven har jeg sett nærmere på organisering og ledelse av Sentre for forskningsdrevet innovasjon. Hensikten har vært å få frem SFI-ledernes egne beskrivelser av forhold knyttet til prosessen med å ta initiativ til et SFI og erfaringer videre i gjennomføringsfasen, samt hvordan lederne ser på lederrollen og ledelsesutøvelse, og hvordan praksisen kan bidra til å nå sentrenes målsettinger. For å belyse oppgavens tema har relevante teorier innen ledelse blitt tatt i bruk. Det er lagt spesielt vekt på teori knyttet opp mot transformasjonsledelse. Studien er basert på fem dybdeintervjuer med ledere av Sentre for forskningsdrevet innovasjon. Tematisk analyse ble valgt som metode, og problemstillingen for studien ble forsøkt besvart gjennom tre forskningsspørsmål: 1. Hvordan beskriver leder sine erfaringer med å organisere og lede et SFI? 2. Hvordan fremstår lederrollen og ledelsesutøvelsen? 3. Hvordan kan leder gjennom ledelsesutøvelse bidra i positiv retning? Funn fra studien viser at større bevisstgjøring om intensjonen med SFI-ordningen og bedre forventningsavklaringer ville kunne bedre prosess og gjennomføring, samt at det ligger et potensiale i ledelsesutøvelsen for å frembringe bidrag i positiv retning.
dc.description.abstractNew knowledge is developed through research and innovation, and this new knowledge is necessary for us as a society to be able to solve the demanding challenges ahead in the years to come. The government has with the document “Langtidsplanen for forskning og høyere utdanning” designated three main goals, and one of these goals focuses on strengthening competitiveness and innovation. Knowledge acquired must be implemented both in business, in the public sector and also in society (Meld. St. 20 (2004-2005), p. 9). The Research Council of Norway is an administrative body that finances research and innovation projects. The scheme with Centers for research-based innovation is one of the schemes that the Research Council uses to promote innovation and value creation in business (Forskningsrådet, n.å). In this master's thesis, I have taken a closer look at the organization and management of Centers for research-based innovation. The aim has been to uncover the SFI leaders' own descriptions of conditions related to the process of taking the initiative for an SFI and further experiences in the implementation phase, as well as how the leaders view the leadership role and management practice, and how the practice can contribute to achieving the centres' objectives. Relevant leadership theories have been used in order to find answers regarding the topic of the thesis. Particular emphasis has been on theory linked to transformational theory. The study is based on five in-depth interviews with managers of Centers for research-based innovation. Thematic analysis was chosen as method, and three research questions have been developed to help find answers: 1. How does the manager describe his experiences of organizing and leading an SFI? 2. How does the leadership role and management practice appear? 3. How can a manager contribute in a positive direction through management practice? Findings from the study show that greater awareness of the intention of the SFI scheme and better clarification of expectations could improve the process and implementation. There is potential in management practice to produce contributions in a positive direction, as well.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleLedelse av Sentre for forskningsdrevet innovasjon - En tematisk analyse av ledernes egne beskrivelser av organisering og ledelse
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel