dc.contributor.advisor | | |
dc.contributor.author | Flesvig, Sindre Langedahl | |
dc.contributor.author | Pettersen, Jon Egil | |
dc.date.accessioned | 2023-07-05T16:11:09Z | |
dc.date.available | 2023-07-05T16:11:09Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.inn:inspera:148100067:51227884 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3076211 | |
dc.description.abstract | Tradisjonelt har skoleteori og skoleforskning pekt på at lærerens individuelle
undervisningspraksis og relasjon til elevene har hatt stor påvirkning på elevenes
læringsprogresjon og utvikling. Nyere teori og forskning innenfor samme felt belyser i
større grad at hele utdanningssystemet og hvordan dette virker, er av stor betydning for
elevenes læring og utvikling. I lys av denne teorien og en spørreundersøkelse gjennomført i
tidligere Hedmark fylkes 22 kommuner, har vi undersøkt følgende problemstilling:
Hvordan påvirkes skoleleders profesjonsutøvelse av det opplevde samarbeidet
med skoleeier?
Problemstillingen er belyst gjennom nyere internasjonal og nasjonal teori og
utdanningsforskning. Et perspektiv i denne teorien ser utdanningssystemet som et
økosystem og “den pedagogiske verdikjeden” som kjernen i dette økosystemet.
Forskningen tilsier at skoleleder har avgjørende betydning for elevenes læringsprogresjon
og utvikling indirekte gjennom å lede lærernes læring og utvikling. Skoleeiers påvirkning
av elevenes læring og utvikling framstår som viktig i relasjon til skoleleder, der skoleeier
har handlingsrom til å påvirke skoleleders læring og utvikling. Samarbeidet mellom
administrativ skoleeier og skoleleders betydning for skoleleders profesjonsutøvelse er
undersøkt gjennom teori. Videre har data fra Senter for Praksisrettet Utdanningsforskning
sin spørreundersøkelse “Kultur for læring” blitt lagt til grunn for analyse av data for å
kunne belyse problemstillingen ytterligere. Hensikten med analysen har vært å undersøke
om vi kan påvise klare sammenhenger som tilsier at samarbeidet med skoleeier påvirker
skoleleders profesjonsutøvelse. I analysen er “opplevd samarbeid med skoleeier” definert
som uavhengig variabel, mens “skoleleders profesjonsutøvelse” er definert som avhengig
variabel.
Teorien bygger godt opp under og langt på vei bekrefter nødvendigheten av et systematisk,
målrettet og godt samarbeid mellom skoleeier og skoleleder for å legge til rette for kulturer
som stimulerer gode læringsbetingelser som i siste instans kommer elevene til gode. Den
kvantitative spørreundersøkelsen som er gjennomført av SePU, kan påvise at skoleledernes
opplevelse av samarbeidet med skoleeier hadde en høy score på måletidspunktet i tidligere
Hedmark. Videre viser analysene at det er en middels sterk sammenheng mellom det
opplevde samarbeidet og skoleledernes opplevelse av tilfredshet og utvikling. En slik
sammenheng kan peke i retning av at de to variablene ser ut til å være relatert til hverandre
og samvariere. Undersøkelsen viser videre en sammenheng mellom “opplevd samarbeid
med skoleeier” og profesjonsutøvelse eksemplifisert ved “Kartleggingsresultater”,
“Pedagogisk samarbeid”, “Kompetanseheving” og “Observasjon og veiledning”.
Sammenhengen betraktes derimot som svak. Hver av de nevnte indeksene over inngår i
den avhengige variabelen som er kalt “Skoleleders profesjonsutøvelse”.
Basert på teori skulle en kunne forvente sterkere sammenhenger mellom opplevd
samarbeid med skoleeier og skoleleders profesjonsutøvelse. Bakgrunnen for at denne
sammenhengen ikke viser seg sterkere kan ha ulike forklaringer. Vårt metodevalg kan for
eksempel ha vist seg å være lite treffsikkert når det gjelder å forstå fenomenet samarbeid i
dybden. Relasjonen mellom skoleeier og skoleleder er videre en kompleks relasjon som
påvirkes av mange ytre faktorer, som for eksempel den enkelte organisasjons kultur, hvor
kommuner er store, sammensatte og komplekse enheter. I et slik perspektiv vil det være
mange vekselvirkende variabler som antas å påvirke skoleleders profesjonsutøvelse. Dette
kan eksemplifiseres med kommunenes rådende organisasjonsteoretiske logikk, den enkelte
skoleorganisasjons kultur og påvirke hvordan samarbeidet utøves. Noe som kan bety at
skoleleder opplever et godt samarbeid med skoleeier av flere og ulike årsaker, der
samarbeidet ikke nødvendigvis er kvalitativt godt i lys av kvalitetsvurdering og utvikling. | |
dc.description.abstract | Traditionally, school theory and research have emphasized the teacher's individual teaching
practice and relationship with the pupils, and how this have had a major impact on the
pupils' learning progression and development. Later theory and research within the field
focus to a greater extent that the entire education system and how it works is of
considerable importance for pupils' learning and development. Based on this theory and a
survey done in the former Hedmark county's 22 municipalities, we have investigated the
following research question:
How is the school leader's professional practice affected by their perceived
collaboration with the school owner?
This issue is examined through recent international and national theory and educational
research. The theory interpreter the education system as an ecosystem and the "pedagogical
value chain" as the core of this ecosystem. Theory suggests that school leaders have a
significant influence on the pupils' learning progression and development indirectly
through leading the teachers' learning and development. The school owner's influence on
the pupils' learning and development appears to be important in relation to the school
leaders, where the school owner has potential to influence the school leaders' learning and
development. The importance of the cooperation between the administrative school owner
and the school leaders for the school leader's professional practice has been examined
through theory. Furthermore, data from “Senter for Praksisrettet Utdanningsforskning”
(SePU)’s survey "Kultur for læring" has been used as the basis for data analysis to
investigate the research question in addition to the theory. The purpose of the analysis has
been to investigate whether we can find correlations that indicate that collaboration
between the school owner and the school leader affects the school leader's professional
practice. In the analysis, "perceived cooperation with the school owner" is defined as the
independent variable, while "the school leader's professional practice" is defined as the
dependent variable.
Theory highlights and confirms the necessity of a systematic, purposeful and good
collaboration between school owner and school leader in order to facilitate cultures that
stimulate good learning conditions that ultimately benefit the pupils. The quantitative
survey carried out by SePU can demonstrate that the school principals' experience of the
collaboration with the school owner had a high score in former Hedmark at the time of the
measurement. Furthermore, the analyzes show that there is a moderately strong correlation
between the perceived collaboration and the school leaders' experience of satisfaction and
development. Such a relationship can point in the direction that the two variables appear to
be related to each other and that they correlate. The survey also shows a weak correlation
between "perceived cooperation with the school owner" and professional practice
exemplified by "Test results", "Pedagogical cooperation", "Competence development" and
"Observation and guidance". Each of the indexes mentioned above is included in the
dependent variable which is called "School leader's professional practice". Based on
theory, one should expect stronger correlation between perceived collaboration with the
school owner and the school leader's professional practice. The reason why this correlation
isn’t stronger can have several different explanations. Our choice of method may, for
example, have proved to be inaccurate when it comes to understanding the phenomenon of
collaboration in depth. The relationship between school owner and school head is also a
complex relationship that is influenced by many external factors, such as the individual
organisation's culture, where municipalities are large, complex organizations. In such a
perspective, there will be many interacting variables that are assumed to influence the
school leader's professional practice. This can be exemplified by the municipalities'
dominant organizational logic, the culture of the individual school and influence how the
collaboration works. Which may mean that the school leader experiences a good
collaboration with the school owner for several and different reasons, which is not
necessarily qualitatively good. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | Inland Norway University | |
dc.title | Skoleeiers betydning for skoleleders profesjonsutøvelse: Et spørsmål om å balansere hva samarbeid er og hvordan samarbeid utøves? | |
dc.type | Master thesis | |