Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorEsten Lagmannssveen Grini
dc.date.accessioned2023-07-06T16:10:15Z
dc.date.available2023-07-06T16:10:15Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:136493732:37717379
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076688
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractAlgebra er et abstrakt emne og viser seg å være et vanskelig tema for norske elever. Bakgrunn for forskningsprosjektet er først og fremst min egen interesse for utforskende undervisning og min egen oppfatning av at algebra er et vanskelig tema for mange elever. Målet med dette forskningsprosjektet er å få innsikt i hvordan man kan tilrettelegge for utforskende undervisning i algebra. Problemstillingen er: Hva mener to lærere på 8. trinn er viktig å vektlegge for at algebraundervisningen skal være utforskende? Gjennom observasjon og intervju av to lærere på 8. trinn har jeg undersøkt hvordan de tilrettelegger for utforskende algebraundervisning. I tillegg har jeg fått innsikt i deres erfaringer, tanker og meninger til denne metoden. Begge lærerne har en positiv holdning til utforskende undervisning og opplever elevene som mer motiverte. I tillegg har de erfart at elevene lærer bedre av å jobbe utforskende i algebra. Datainnsamlingen har resultert i interessante funn som kan knyttes opp mot eget analyseverktøy. Analyseverktøyet tar utgangspunkt i strukturen for utforskende algebraundervisning der andre teoretiske perspektiver inkluderes. Funnene viser at utforskende algebraundervisning kjennetegnes av en bestemt struktur med åpne, problemløsende oppgaver der elevene skal samarbeid og diskutere med hverandre. Det viser seg også at lærerrollen er annerledes i utforskende algebraundervisning i enn tradisjonell undervisning.
dc.description.abstractAlgebra is an abstract subject and proves to be a difficult topic for Norwegian students. The background for the research project is primarily my own interest for inquiry-based learning and my own perception that algebra is a difficult topic for many students. I hope this project can prove insight into how to facilitate inquiry-based learning in algebra. The research question is: What do two teachers in 8th grade consider important to emphasize for algebra teaching to be exploratory? Through observation and interviews with two teachers in 8th grade, I have investigated how they facilitate inquiry-based learning in algebra. In addition, I have gained insight into their experiences, thoughts, and opinions on this method. Both teachers have a positive attitude towards inquiry-based learning and find that students are more motivated. In addition, they have found that students learn better by working exploratively in algebra. The data collection has resulted in interesting findings that can be linked to my own analysis tool. The analysis tool is based on the structure of inquiry-based learning in algebra, including other theoretical perspectives. The findings show that inquiry-based learning in algebra is characterized by a specific structure with open, problem-solving tasks where students should collaborate and discuss with each other. It also turns out that the teacher's role is different in inquiry-based learning than in traditional teaching.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleUtforskende algebraundervisning på 8. trinn
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel