dc.contributor.advisor | | |
dc.contributor.author | Persvold, Ellen | |
dc.contributor.author | Rueslåtten, Silje | |
dc.date.accessioned | 2023-07-06T16:10:22Z | |
dc.date.available | 2023-07-06T16:10:22Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.inn:inspera:148100654:52191827 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3076692 | |
dc.description.abstract | I denne masteroppgaven har vi ønsket å se på hvilke diskurser og syn på frafall, individ og samfunn som kommer til uttrykk i Meld. St. 21 (2020–2021) Fullføringsreformen – med åpne dører til verden og fremtiden. Ved å anvende Carol Bacchis “What’s the ‘Problem’ Represented to be”-metode har vi undersøkt hvilke diskurser som er tilstede i reformen. Videre har vi brukt Ronald Sultanas tre diskurser, basert på Jürgen Habermas rasjonaliteter, som et rammeverk i analysen. Han identifiserer minst tre grunnleggende diskurser om karriereveiledning; en teknokratisk diskurs, en humanistisk diskurs og en emansipatorisk diskurs. Funn i analysen tyder på at Meld. St. 21 (2020–2021) Fullføringsreformen – med åpne dører til verden og fremtiden i all hovedsak er preget av en teknokratisk diskurs, men med noen humanistiske elementer. Den frigjørende diskursen er svært lite tilstede. | |
dc.description.abstract | In this master thesis we have wanted to look at which discourses and views on drop-outs, the individual and society that are present in the educational reform Meld. St. 21 (2020–2021) Fullføringsreformen – med åpne dører til verden og fremtiden. By applying Carol Bacchi’s “What’s the ‘Problem’ Represented to be ''-approach we have explored which discourses are present in the reform. Furthermore, we have used the three discourses of Ronald Sultana, based on the rationalities of Jürgen Habermas, as a framework in the analysis. He identifies at least three basic discourses on career guidance; a technocratic discourse, a humanistic discourse and an emancipatory discourse. Findings in the analysis indicate that Meld. St. 21 (2020–2021) Fullføringsreformen – med åpne dører til verden og fremtiden is mainly characterised by a technocratic discourse, but with some humanistic elements. The emancipatory discourse is very little present. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | Inland Norway University | |
dc.title | Fullføringsreformens diskursunivers
-Et kritisk diskursanalytisk perspektiv på Meld. St. 21 (2020–2021) Fullføringsreformen – med åpne dører til verden og fremtiden. | |
dc.type | Master thesis | |