Karriereveiledning og Supported Employment -to sider av samme sak?
Abstract
SAMMENDRAGDenne oppgaven utforsker karriereveiledning i sammenheng med jobbspesialister i NAVs tiltak "Utvidet oppfølging" og hvordan det kommer til uttrykk i Supported Employment (SE). Forskningsspørsmålene som er brukt for å undersøke dette er: Hvordan beskrives karriereveiledning i SE? Hvilke tilnærminger til karriereveiledning kan identifiseres i SE? Hvordan beskrives betydningen av karriereveiledning i femtrinnsprosessen i SE?
Metoden som er benyttet er en litteraturstudie basert på forskningsrapporter fra 2017 til nå, og fem rapporter er analysert ved bruk av tematisk analyse etter Braun og Clark sin modell. Karriereveilednings-paradigmene og femtrinnsprosessen innen SE er brukt som teori for å utforske problemstillingen.
Oppsummering av funnene viser at karriereveiledning ikke er et utbredt begrep i SE-litteraturen, og det er behov for økt bevissthet om dens betydning i SE. Matching-paradigmet preger fortsatt de innledende fasene av SE, til tross for at SE opprinnelig ble etablert som en motreaksjon mot denne tilnærmingen. Behovet for mer fokus på karriereveiledning basert på lærings- og utviklingsparadigmet understrekes av ønske om økt oppfølging på arbeidsplassen. ABSTRACTThis study explores career guidance in the context of job specialists in NAV's program "Extended Follow-up" and how it is expressed in Supported Employment (SE). The research questions used to investigate this are: How is career guidance described in SE? What approaches to career guidance can be identified in SE? How is the importance of career guidance described in the five-step process of SE?
The method used is a literature review based on research reports from 2017 onwards. Five reports have been analyzed using Thematic analysis according to Braun and Clark's model. The theory of the three career guidance paradigms and the five-step process within SE have also been utilized.
The findings summarize that career guidance is not a widely used term in SE literature, and there is a need for increased awareness of its significance in SE. The matching paradigm still influences the initial stages of SE, despite SE originally being established as a reaction against this approach. The need for more emphasis on career guidance based on the learning and development paradigm is underscored by the desire for increased follow-up in the workplace.