Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorImsrud, Daniel Hvatum
dc.date.accessioned2023-07-06T16:10:34Z
dc.date.available2023-07-06T16:10:34Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:136495109:96746273
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3076698
dc.description.abstractDenne masteroppgaven bruker semi-strukturerte intervju for å få innsikt i perspektivene til engelsklærere på videregående sine perspektiver med hensyn til det å fremme flerspråklighet i det digitale klasserommet. På bakgrunn av analyse og diskusjon av innsamlet data er det konkludert at lærere ser på flerspråklighet som en særdeles fordelaktig ressurs i det språkfaglige klasserommet som kan lede til autentisk kommunikasjon, samarbeid, og økt interkulturell bevissthet blant elever. Lærere tar selv også aktiv del i å fremme flerspråklighet gjennom klasseaktiviteter eller uformelle samtaler med elever. Derimot viser det seg at dette er bare oppnåelig i det fysiske tradisjonelle klasserommet for mesteparten av lærerne. Ifølge lærerne er det en del bekymringsfulle aspekter ved det digitale klasserommet, som tilkoblingsproblemer, enveiskommunikasjon, og mangel på oversikt. Dette ser ut til å resultere i at lærere trenger å fokusere på de teknologiske aspektene ved det digitale klasserommet, noe som betyr at det å fremme flerspråklighet blir for vanskelig, eller helt umulig, å ta i betraktning. Dette betyr derimot ikke at lærere ikke ser muligheter med å bruke det digitale klasserommet til å fremme flerspråklighet på nett, men samtidig føler de seg ukvalifiserte til effektivt å ta det digitale klasserommet i bruk, i tillegg til å mangle metoder og ressurser til å fremme flerspråklighet i den grad læreplanene oppfordrer til.
dc.description.abstractThis thesis made use of semi-structured interviews to gain insights into high school English teachers’ perspectives on promoting plurilingualism in the digital classroom. From the analysis and discussion of the collected data, it was concluded that teachers perceive plurilingualism to be a particularly advantageous resource in the language classroom that could lead to authentic communication, cooperation, and a raising of intercultural awareness between students. Teachers also actively take part in promoting plurilingualism through class activities or informal chatting with students. However, this seemed only accomplishable in the physical traditional classrooms for most teachers. According to teachers, the digital classroom brings with it worrisome aspects such as connectivity issues, a one-way communication format, and a lacking overview of the classroom. This seems to result in teachers needing to focus all their attention on technological aspects when using the digital classroom, which means that promoting plurilingualism becomes too difficult, or out of the question entirely. That is not to say teachers do not see possibilities with using the digital classroom to promote plurilingualism online, but simultaneously, they express a feeling of being unqualified to efficiently use the digital classroom, while also lacking methods and resources to promote plurilingualism to the degree that it is encouraged by curricula.
dc.languageeng
dc.publisherInland Norway University
dc.titleHigh school English teachers’ perspectives on promoting plurilingualism in the digital classroom
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel