Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorHelstad, Emma Lønrusten
dc.date.accessioned2023-07-07T16:10:17Z
dc.date.available2023-07-07T16:10:17Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:136493732:34569000
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3077175
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er høyt skolefravær med vekt på inkludering fra læreren sitt ståsted. Det har blitt studert hvordan lærere opplever arbeidet med å inkludere elever på ungdomstrinnet som har et høyt skolefravær. Siden det kan ligge mange årsaker til grunn for elevers fravær har det blitt fokusert på de elevene som har psykiske vansker og utfordringer. På denne måten får også temaet om psykisk helse en sentral plass i oppgaven. Det har blitt benyttet kvalitativ metode i denne avhandlingen. For å kunne ta utgangspunkt i lærere sine opplevelser, har det blitt gjennomført intervju og en påfølgende kontekst- og abduktiv analyse for å kunne besvare følgende problemstilling: Hvordan opplever lærere arbeidet med å inkludere elever med høyt skolefravær? Resultatene fra gjennomførte intervju og analyse viser at arbeidet med å inkludere elever med et høyt skolefravær på grunn av psykiske lidelser er et utfordrende og krevende arbeid. På samme tid blir det opplevd av lærere som noe av det mest givende arbeidet som blir gjort i deres yrke. Det som merker seg som mest utfordrende for lærerne er kompetanse- og ressursmangelen de opplever. Lærerne opplever manglende kunnskap angående psykisk helse og hvordan de kan hjelpe disse elevene på en trygg og god måte. Videre opplever flere av lærerne mangel på hjelpende ressurser og tilgjengelighet på de ressursene som er etablert på de aktuelle skolene. Dette gjelder spesielt sosiallærer og helsesykepleier. PPT og BUP nevnes også som relevante samarbeidsorganer, der disse bidrar med kompetanse og råd. Selv om lærerne forteller om noen utfordringer ved de ulike formene for samarbeid, oppleves de likevel som nyttige og av de viktigste samarbeidspartnerne når det kommer til den aktuelle elevgruppen som denne oppgaven tar for seg. Et annet sentralt funn knyttes til at lærerne opplever av de har et stort ansvar i sitt arbeid. Et av de siste sentrale funnene knyttes til lærernes vektlegging av at elevene selv må få inkludering som en integrert tanke, slik at de vektlegger å inkludere og se sine medelever. Dette vil samtidig føre til at elevene gir av seg selv på ulike arenaer, slik at de selv også blir inkludert. Ved å benytte meg av Bronfenbrenner (1979) sin systemteori og se den i sammenheng med lærernes intervju, viser den hvor viktig ulike systemer, relasjoner og miljøer rundt barnet er for barnet sin læring og utvikling, og ikke minst for deres inkludering.
dc.description.abstractThe topic of this master’s thesis is high levels of school absenteeism with an emphasis on inclusion from teacher’s point of view. The study’s goal has been to analyze teacher’s experiences from working with secondary level pupils with high absenteeism rates. Since there can be many reasons for pupils high absence, the focus has been on pupils with psychological difficulties and challenges. In this way, the topic of mental health is also given a central place in this thesis. A qualitative methodology has been used in this thesis. To be able to take the teachers experiences as a starting point, interviews and a subsequent context analysis have been carried out in order to answer the following question: How do teachers experience the work of including pupils with high school absenteeism? The findings from the conducted interviews and the analysis show that the work of including pupils with high absence rates due to mental disorders is challenging and demanding. At the same time, it is experienced by the teachers as some of the most rewarding work in the teaching profession. What stands out as the most challenging for the teachers is the lack of competence and resources. The teachers experience a lack of knowledge regarding mental health and how they can help these pupils in the safest and best possible way. Furthermore, several teachers experience a lack of supporting resources and the availability of the resources established at the relevant school. This particularly applies to social workers and public health nurses. The educational psychology service and the child- and youth psychiatric outpatient clinic are also mentioned as relevant collaborative partners, who can contribute with expertise and advice. Although the teachers talk about some challenges with the various form of collaboration, they still list them as useful and of the most important collaboration partners when it comes to the relevant group of pupils that this thesis deals with. Another central finding is linked to the fact that the teachers feel they have a big responsibility in their work, especially around this topic. A final key finding is related to the teacher’s beliefs that pupils should internalize the concept of inclusion and actively strive to include and value their peers. This will also lead to the pupils giving of themselves in various arenas so that they are included. Using Bronfenbrenner’s (1979) system theory and putting the interviews with the teachers in theoretical context, shows how important different systems, relationships and environments around the child are for the children’s learning and development, and not least for their inclusion.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleHøyt skolefravær blant elever i ungdomsskolen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel