Lærer-elev relasjoner i skolen - en "scoping review"
Abstract
Lærer-elev relasjoner i skolen er avgjørende for elevenes sosiale- og faglige læring. Derfor er det vesentlig at lærere kjenner til hvilke faktorer eksisterende forskning trekker frem som læringsfremmende. En kunnskapsoppsummering av allerede etablert forskning knyttet til lærere-elev relasjoner vil kunne hjelpe lærere i sin praksis.
Denne studien forsøker å vise hva den norske litteraturen vektlegger når det kommer til lærer-elev relasjoner i skolen, samt å kartlegge eventuelle kunnskapshull knyttet til dette.
En omfattende søkelogg ble benyttet for å innhente litteraturen. Forskningsartiklene er hentet fra databasene IDUNN, Academic Search Complete, NORA og Google Scholar. Basert på inklusjons- og eksklusjonskriteriene ble 12 norske fagfellevurderte artikler i perioden 2013-2022 innhentet og brukt videre i studiens analyse.
Metoden i studien er en kvalitativ «scoping review». Forskningsartiklene er blitt tolket og analysert gjennom en hermeneutisk tilnærming. Funnene fra artiklene er blitt drøftet i lys av teorien om anerkjennelse i skolen, klasseledelse, trygghetssirkelen og relasjonsfremmende dialog.
Fellestrekkene i de utvalgte artiklene viser til at læreren har stor påvirkningskraft. Lærerens lederstil og atferd, samt læringsmiljøet i klassen, har stor påvirkning på lærer-elev relasjonen. I tillegg vektlegger litteraturen den autoritative læreren, dialogen, fysisk aktivitet og annen engasjerende relevant undervisning, som gode virkemidler for å skape samt opprettholde gode lærer-elev relasjoner i skolen. Teacher-student relationships in school are crucial for students’ social and academic learning. Therefore, it is essential for teachers to be aware of the factors highlighted by existing research as conducive to learning. A summary of the existing research on teacher-student relationships can assist teachers in their practise.
This study aims to demonstrate the emphasis of Norwegian literature on teacher-student relationships in school and identify any knowledge gaps associated with this topic.
An extensive search log was used to gather the literature. Research articles were obtained from the databases IDUNN, Academic Search Complete, NORA and Google Scholar. Based on inclusion and exclusion criteria, 12 Norwegian peer-reviewed articles from the period 2013-2022 were collected and used for the analysis in this study.
The method employed in this study is a qualitative scoping review. The research articles were interpreted and analysed using a hermeneutic approach. The findings from the articles were discussed in light of the theory of recognition in schools, classroom management, Circle of Security and relationship-enhancing dialogue.
The common features in the selected articles indicate that teachers have a significant influence. The teacher’s leadership style and behaviour, as well as the classroom learning environment, greatly impact the teacher-student relationship. Additionally, the literature emphasises the authoritative teacher, dialogue, physical activity, and other engaging and relevant teaching methods as effective means of creating and maintaining positive teacher-student relationships in school.