Årsaker og løsninger knyttet til global ulikhet. Hvordan bidrar handelsspillet til forståelse og motivasjon hos elever på 10.trinn?
Abstract
Formålet med denne masteroppgaven er å finne ut hvordan rollespill i samfunnsfag kan bidra til forståelse og motivasjon til læring om global ulikhet hos elever på 10.trinn. Rollespillet som er blitt brukt som studieobjekt i denne oppgaven er handelsspillet. I studien er det blitt benyttet kvalitativ metodisk tilnærming og jeg har innhentet data gjennom tre ulike metoder. Datamaterialet er innhentet gjennom observasjon av tre ulike tiendeklassers deltakelse i handelsspillet, hvor både elevene og lærerne har deltatt. De tre lærerne som er tilknyttet klassene har i tillegg blitt intervjuet i etterkant av rollespilldeltakelsen. Etter deltakelsen av rollespillet har elevene svart på et refleksjonsnotat, hvor hensikten var å få frem elevenes refleksjoner etter deltakelsen som kan si noe om de har blitt motivert til å lære mer om globale utfordringer.
Analysen av datamaterialet er gjort gjennom en deduktiv tilnærming hvor hensikten har vært å se dataene i lys av etablert teori og forskning på feltet. Studiens funn er at mange av elevene opplevde rollespill som en engasjerende og motiverende metode, samtidig som de følte at de lærte noe samfunnsfaglig. Det er også gjort funn av at noen elever syns metoden var utfordrende og peker på at de lærer best av den teoretiske undervisningen. Hovedfunn fra den samfunnsfaglige delen viser at det er mulig at elevene har inntatt et perspektiv basert på hva handelsspillet illustrerte, men at både tanker fra avhengighetsteorien og moderniseringsteorien er fremtredende i elevbesvarelsene. Samtidig, er det flere tendenser fra tankegangen til avhengighetsteorien enn moderniseringsteorien. En majoritet av elevene sitter igjen med enten forståelse eller bevissthet rundt urettferdigheten i verden, imens en mindre del sitter igjen med en liten forståelse. Funn gjort i denne oppgaven indikerer derfor at rollespill, kan med fordel brukes i undervisning for å bidra til forståelse og motivasjon til læring om global ulikhet. The purpose of this master's thesis is to investigate how roleplay in social studies can contribute to understanding and motivation for learning about global inequality among 10th-grade students. The roleplay used as the subject of study in this thesis is called the “Trade Game”. A qualitative methodological approach has been employed in the study, and data has been collected through three different methods, known as method triangulation. The data was gathered through observations of the participation of three different tenth-grade classes in the “The Trading Game”, involving both students and teachers. Additionally, the three teachers associated with the classes were interviewed following their participation in the role-playing game. After the game, the students were asked to complete a reflection note, with the aim of capturing their thoughts and reflections on their participation and whether it has motivated them to learn more about global challenges.
The analysis of the data has been conducted through a deductive approach, with the purpose of examining the data considering established theory and research in the field. The findings of the study indicate that many of the students experienced role-playing as an engaging and motivating method, while also learning something related to social studies. However, it was also found that some students found the method challenging and pointed out that they learn best through traditional, theoretical instruction. The main findings from the social science perspective show that it is possible that the students have adopted a perspective based on what “The Trading Game” illustrated, with elements of both dependency theory and modernization theory being prominent in the students' responses. However, there are more tendencies aligning with the thinking of dependency theory than modernization theory. Most of the students are left with either understanding or awareness of global injustice, while a smaller portion have a limited understanding. The findings from this study suggest that role-playing can be used in teaching to contribute to understanding and motivation for learning about global inequality.