Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorMarofi, Amanj
dc.date.accessioned2023-07-13T16:10:26Z
dc.date.available2023-07-13T16:10:26Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:136495109:68694391
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3078632
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractLærebøker er inkludert i utdanningen vår da innholdet inneholder kunnskap som forskere ser på som nyttig og nødvendig. Lærebøker gir elevene strukturerte tilnærminger til språklæring gjennom aktiviteter og øvelser som kan løfte det de har lært. Lærere kan også spare tid i timeplanlegging og sørge for at temaer av relevans dekkes ved å bruke lærebøker i klasserommet. Den systematiske tilnærmingen som lærebøker tilbyr for språkopplæring er et solid fundament i språket. Lærebøker inneholder viktige emner da de gjenspeiler den verden vi lever i og støtter elevenes muligheter til å tilegne seg ny kunnskap om ulike kulturer og erfaringer som er forskjellige fra ens egen. I dag kan en lærebok også referere til nettbaserte eller digitale lærebøker. Men siden elever fortsatt blir eksponert for trykte eller fysiske lærebøker, er det interessant å undersøke hvordan innholdet presenteres. Dessuten er det viktig å vurdere hvordan lærebøker representerer visse problemstillinger og hvordan de tolkes og deretter brukes for å skape mening. Det er strategier innlemmet i lærebøker for å heve elevenes evner. For eksempel utvikler elever kritisk tenkning ved å lese og analysere enkelte emner. Den overordnede ideen med denne oppgaven er derfor å undersøke to engelske lærebøker som i dag brukes i videregående skoler i Norge og diskutere hvordan de representerer interkulturell kompetanse.
dc.description.abstractTextbooks have been included in our education as its contents contain knowledge researchers view as beneficial and necessary. Textbooks provide pupils with structured approaches for language learning through activities and exercises which can elevate what they have learned. Teachers can also save time in lesson planning and ensure that topics of relevancy are covered by using textbooks in the classroom. The systematic approach that textbooks offer for language learning is a solid foundation in the language. Textbooks include important topics as it reflects the world we live in and supports opportunities for pupils to acquire new knowledge about different cultures and experiences different from one’s own. In present-day, a textbook can also refer to online or digital textbooks. However, since pupils are still supplied with and exposed to printed or physical textbooks, it is intriguing to examine how the content is presented. Moreover, it is important to assess how textbooks represent certain issues and how they are interpreted then deployed to create meaning. There are strategies incorporated in textbooks to elevate students’ abilities. For example, pupils’ critical thinking develops by reading and analyzing certain topics. Thus, the overarching idea of this thesis is to examine two English textbooks currently used in upper secondary schools in Norway and discuss how they promote intercultural competence.
dc.language
dc.publisherInland Norway University
dc.titleAnalysis of English Textbooks for Upper-Secondary School
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel