Show simple item record

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorFagerli, Maiken
dc.date.accessioned2023-07-18T16:10:20Z
dc.date.available2023-07-18T16:10:20Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:136493732:37232074
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079777
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDet tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling har fått en sentral plass i Overordnet del og læreplanen for naturfag i LK20. Med ny læreplan har det også kommet nye lærebøker i naturfag. Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan et nytt læreverk i naturfag legger til rette for handlingskompetanse i bærekraftig utvikling. Masteroppgaven er avgrenset til å kun se på oppgavene i lærebøkene til Cappelen Damm for 5. – 10. trinn i naturfag. Utvikling av elevenes handlingskompetanse er undersøkt med utgangspunkt i ulike tradisjoner til utdanning for bærekraftig utvikling. Forskningsspørsmålene i denne masteroppgaven er: 1. I hvilken grad er oppgavene i lærebøkene pluralistiske, normative og faktabaserte? 2. Hva kjennetegner pluralistiske, normative og faktabaserte oppgaver? Basert på en kvalitativ innholdsanalyse av 364 oppgaver har jeg undersøkt i hvilken grad oppgavene er faktabaserte, normative eller pluralistiske, og hva som kjennetegner disse. Resultatene fra analysen viser at oppgavene i stor grad er faktabaserte. Over 80% av oppgavene er faktabaserte, og resterende oppgaver fordeler seg likt mellom normative og pluralistiske. Resultatene viser også at de faktabaserte oppgavene har stor variasjon. De normative oppgavene fremmer et mer bærekraftig synspunkt, i tillegg til å legge til rette for at elevene kan komme med forslag på løsninger og tiltak. De pluralistiske oppgavene kjennetegnes ved at de legger til rette for at elevene skal få innblikk i ulike synspunkt ved bærekraftspørsmål. Avslutningsvis argumenterer jeg for at oppgavene i lærebøkene legger til rette for at elevene kan utvikle handlingskompetanse innenfor bærekraftig utvikling.
dc.description.abstractThe interdisciplinary theme of sustainable development has been given an important part in the curriculum for science in LK20. With the new curriculum, new textbooks in science have been introduced. The purpose of this master thesis has been to investigate how new textbooks in science facilitates action competence for sustainable development. The master thesis is limited to only looking at the tasks in Cappelen Damm´s textbooks for 5th – 10th grade in science education. The development of student’s action competence has been examined based on different teaching traditions in education for sustainable development. The research question in this master thesis is: 1. To what extend are the tasks in the textbooks pluralistic, normative and fact-based? 2. What characterizes pluralistic, normative and fact-based tasks? Based on a qualitative analysis of 364 tasks, I have investigated the extent to which the tasks are fact-based, normative or pluralistic, and what characterizes these. The results of the analysis show that most of the tasks are fact-based. Over 80% of the tasks are fact-based, and the remaining tasks are equally divided between normative and pluralistic. The results also show that the fact-based tasks have great variation. The normative tasks also promote more sustainable points of view, in addition to making it possible for students to come up with proposals for solutions. The pluralistic tasks are characterized by the fact that they make it possible for students to get insight into different point of view on sustainable development issues. In conclusion, I argue that the tasks in the textbooks make it possible for the students to develop action competence for sustainable development.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleHandlingskompetanse for bærekraftig utvikling
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record