Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorEriksen, Aina
dc.date.accessioned2023-07-18T16:10:33Z
dc.date.available2023-07-18T16:10:33Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:136493732:37534304
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079788
dc.description.abstractMasteroppgaven «Tekstbruk i norske ungdomsskoler: To læreres kognisjoner» undersøker to engelsklærere i Norges tanker om tekstbruk gjennom forskningsspørsmålet «Hva slags tekster bruker engelsklærere i norske ungdomsskoler, or hvorfor og hvordan bruker de dem?». Masteroppgaven utforsker dette gjennom teori om lærerkognisjon og tekstbruk i en EFL kontekst. Gjennom semistrukturerte intervjuer med to lærere ved en ungdomsskole i Norge fant oppgaven ut at læreboka fortsatt hadde en sterk posisjon i klasserommet og at lærerne valgte tekster i hovedsak basert på tema i en gitt periode og ofte valgte de sakprosa eller fagtekster til å jobbe med temaer. Lærerne brukte forskjellige måter å jobbe med tekst på og hadde forskjellige måter å vege hvilke tekster de skulle ta med inn i klasserommet på. Studien bruker et bekvemmelighetsutvalg av to lærere som jobber på samme skole og koder funn basert på innhold.
dc.description.abstractThe thesis “Text use in Norwegian lower secondary schools: Two teachers’ cognitions” seeks to explore two English teachers in Norway’s cognition about text use through the research question “What types of text do English teachers in lower secondary school use, and why and how do they use them?”. The thesis explores this through theory on teacher cognition and text use in an EFL context. Through qualitative semi structured interviews with two teachers working at a lower secondary school in Norway the thesis found that the textbook still held a strong position in the classroom and the teachers chose texts mainly based on the theme or topic in a given period and often chose non-fiction or subject-specific texts to work with topics. The teachers used different ways to work with texts and had different approaches to choosing what texts to bring into the classroom. The study uses a convenience sample of two teachers working at the same school and content-based codes.
dc.languageeng
dc.publisherInland Norway University
dc.titleText use in Norwegian lower secondary schools: Two teachers’ cognitions
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel