Samarbeidslæring og inkludering i matematikkundervisning: Erfaringer fra en lærerstudent
Abstract
I denne masteroppgaven har jeg sett på hvordan jeg som lærer kan legge til rette for inkludering gjennom samarbeidslæring i matematikkfaget. For å forske på dette gjennomførte jeg et prosjekt over åtte mattetimer i løpet av min siste praksisperiode på en ungdomsskole. Dette gikk ut på at elevene skulle lage en videopresentasjon innenfor temaet personlig økonomi. To klasser på 10. trinn fikk fire mattetimer, spredt ut over to uker, på å jobbe med oppgaven. Aksjonsforskning ble brukt som tilnærming for å samle inn data, og herunder ble det brukt ulike metoder. Elevene svarte på et anonymt spørreskjema om inkludering og tilhørighet i klassen i forkant av prosjektet, og igjen etter endt prosjekt. Etter hver mattetime svarte de også på en logg der de skulle si noe om samarbeidet i gruppa og arbeidsfordelingen, i tillegg var det mulig å skrive inn andre kommentarer hvis det var noe annet elevene ønsket å tilføye. Utover dette lagde jeg notater på hendelser og kontekster jeg bemerket meg fra hver økt, for å ha egne observasjoner å supplere dataen fra elevene.
Jeg støtter forskningen min hovedsakelig på teori om samarbeidslæring, inkludering og motivasjon i matematikkfaget, i tillegg til den sosiokulturelle læringsteorien til Vygotsky. Ved å analysere den innsamlede dataen, vil jeg forsøke å besvare problemstillingen min: «Hvordan kan jeg som lærer legge til rette for inkludering gjennom samarbeidslæring i matematikkfaget?» Forskningen min kom frem til at det er mange faktorer som kan spille inn samarbeidslæring og inkludering. De sosiale dynamikkene i som allerede er etablert i klassene, selve samarbeidsoppgaven elevene skal jobbe med og ambisjonene rundt denne oppgaven, i tillegg til lærerens påvirkning i elevenes arbeidsprosess. Det ble avdekket at å bygge samarbeidskompetanse kan være en gradvis prosess, men fordelene denne kompetansen kan gi et klasserom er betydelige. In this master's thesis, I have looked at how I, as a teacher, can facilitate inclusion through cooperative learning in mathematics. To research this, I carried out a project over eight math lessons during my last internship at a secondary school. This involved the students making a video presentation on the topic of personal finance. Two classes in the 10th grade were given four math lessons, spread out over two weeks, to work on the assignment. Action research was used as an approach to collect data, and various methods were used. The students answered an anonymous survey about inclusion and belonging in the class before the project, and again after the end of the project. After each math lesson, they also answered a log where they had to say something about the cooperation in the group and the division of work, in addition it was possible to enter other comments if there was something else the students wanted to add. Furthermore, I made notes on events and contexts I noticed from each session, to have my own observations to supplement the data from the students.
I base my research mainly on the theory of cooperative learning, inclusion and motivation in mathematics, in addition to the sociocultural learning theory of Vygotsky. By analyzing the collected data, I will try to answer my question: "How can I, as a teacher, facilitate inclusion through cooperative learning in mathematics?" My research concluded that there are many factors that can play a role in cooperative learning and inclusion. The social dynamics that have already been established in the classes, the collaborative task the students will work on and the ambitions surrounding this task, in addition to the teacher's influence on the students' work process. It was revealed that building collaborative skills can be a gradual process, but the benefits this skill can bring to a classroom are significant.