Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorJacobsen, Siri Skartveit
dc.date.accessioned2023-07-18T16:11:04Z
dc.date.available2023-07-18T16:11:04Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:136495109:96965729
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079814
dc.description.abstractNovelleskriving på ungdomstrinnet handler om hvordan elevene bruker kohesjonsmekanismer når de skriver noveller. Studien plasserer seg innenfor tekstlingvistikken i språkvitenskapen, og forskningsprosjektet har en kvalitativ og hermeneutisk tilnærming. Utvalget består av 5 elevtekster fra 9. trinn, samtlige skrevet i novellesjangeren. Alle tekstene er autentiske og er skrevet under tentamen til jul i 2021, noe som vil si at tekstene ikke er et produkt av veiledning. Studiens problemstilling er: Hvordan bruker en gruppe elever på 9. trinn kohesjonsmekanismer når de skriver noveller? Hvordan lykkes de med dette? Tekstmaterialet ble utforsket ved hjelp av systemisk funksjonell lingvistikk, og elevtekstene er analysert ved hjelp av kohesjonsmekanismene referanser, setningskoblere, leksikalske kohesjoner og kohesjonskjeder. Analysene avdekker at de tekstlige omgivelsene i stor grad bidrar til måten elevene bruker kohesjonsmekanismer når de skriver noveller. Analysene viser også at elevenes brudd i teksten ofte er knyttet sammen med deres referansebruk, og dette kan knyttes sammen med manglende mottakerbevissthet. Studien kan bidra til kunnskap om elevers skrivekompetanse på ungdomstrinnet generelt og belyse hvordan sjangre påvirker elevenes skriving. Videre kan studien fungere som en brobygger mellom den skjønnlitterære sjangeren og saktekst-sjangeren, både på grunn av sjangerens fortettede og konsentrerte språk, men også ved å være en sjanger som maner til mottakerbevissthet og kommunikasjon. Dette er aspekter som kan overføres til både andre sjangre, fag og arenaer ved skolen i dag.
dc.description.abstractShort story writing at the secondary level is about how students use cohesion mechanisms when they write short stories. The study is situated within text linguistics, and the research project has had a qualitative and hermeneutic approach. The selection consists of 5 student texts from 9th grade, all written in the short story genre. All the texts are authentic and were written during the exam in 2021, which means that the texts are not a product of guidance. The study's problem is: How does a group of pupils in the 9th grade use cohesion mechanisms when they write short stories? How do they succeed in this? The textual material was explored by using systemic functional linguistics, and the student texts are analyzed through the cohesion mechanisms reference, sentence connectors, lexical cohesion and cohesion chains. The analyzes reveal that the textual environment largely contributes to the way students use cohesion mechanisms when writing short stories. The analyzes also show that the students' violations in the text are often linked to their use of references, and this can be linked to the students' lack of recipient awareness. The study can contribute to knowledge about pupils' writing skills at secondary level in general and shed light on how genres affect pupils' writing. Furthermore, the study can contribute as a bridge-builder between the fiction genre and the non-fiction genre that calls for recipient awareness and communication. These are aspects that can be transferred to both other genres, subjects and arenas at the school today.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleNovelleskriving på ungdomstrinnet: En analyse av elevers bruk av kohesjonsmekanismer
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel