Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorSangnes, Ola
dc.date.accessioned2023-07-19T16:10:18Z
dc.date.available2023-07-19T16:10:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:136493732:38085636
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080206
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractMålet med denne oppgaven var å undersøke hvordan lærere jobber for å lære bort begreper i naturfag. Bakgrunnen for dette er blant annet de synkende resultatene på TIMSS-undersøkelsene fra 2019, der språket tyder på å være en viktig faktor (Nilsen & Kaarstein, 2021). Samtidig har LK20 har et tydelig fokus på språket og begreper i naturfag, så det ville være interessant å se dette fokuset i praksis ute i skolen. Problemstillingen ble da: «Hvordan legger lærere til rette for konseptuell endring når de introduserer nye begreper i naturfag?» Forskningsspørsmålene jeg støttet meg på for å belyse denne problemstillingen: 1. Hvilke metoder bruker læreren under introdusering av begreper? 2. Hvordan responderer elevene? For å innhente data har jeg gjennomført både observasjon og intervju, der tre lærere deltok som informanter. Jeg observerte først to undervisningstimer hos hver lærer, før jeg intervjuet dem til slutt. For å undersøke dette var teorien knyttet til konseptuell endring sentral, og spesielt modellen the Dynamic Modell of Conceptual Change (Nadelson et al., 2018). Denne ble både brukt for å utvikle analyseverktøyet, og også brukt som en del av drøftingen. For å innhente data har jeg gjennomført både observasjon og intervju, der tre lærere deltok som informanter. Jeg observerte først to undervisningstimer hos hver lærer, før jeg intervjuet dem til slutt. Dette ga en god mengde resultater som det ble drøftet rundt. De viktigste funnene i denne forskningen var at lærerne varierer undervisningen sin i stor grad, både når det gjelder læringsaktiviteter og representasjoner. De var også svært bevisste rundt bruken av begreper i undervisningen. Resultatene viste også at elevene i størst grad viste engasjement i oppgaver der de jobbet innad i grupper, og ikke gjennom klasseromsdiskusjoner med håndsopprekking.
dc.description.abstractThe aim of this assignment was to have a closer look on how teachers work to teach concepts in science. The background for this is, among other things, the declining results on the TIMSS surveys from 2019, where language seems to be an important factor (Nilsen & Kaarstein, 2021). At the same time, LK20 has a clear focus on language and concepts in science, so it would be interesting to see this focus in practice in school. The problem then became: "How do teachers facilitate conceptual change when they introduce new concepts in science?" The research questions I relied on to shed light on this issue: 1. What methods does the teacher use when introducing concepts? 2. How do the students respond? To obtain data, I have carried out both observation and interview, where three teachers participated as informants. I first observed teaching lessons with each teacher, before finally interviewing them. To investigate this, the theory related to conceptual change was central, and special models the Dynamic Modell of Conceptual Change (Nadelson et al., 2018). This was both used to develop the analysis tool, and also used as part of the discussion. To obtain data, I have carried out both observation and interview, where three teachers participated as informants. I first observed teaching lessons with each teacher, before finally interviewing them. This produced a good amount of results that were discussed. The most important findings in this research were that the teachers vary their teaching to a great extent, both in terms of learning activities and representations. They were also very aware of the use of concepts in teaching. The results also showed that the students showed the greatest degree of commitment in tasks that work in groups, and not through classroom discussions with a show of hands.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleHvordan legger lærere til rette for konseptuell endring når de presenterer nye begreper i naturfag?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel