Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorHøydal, Ane Sæther
dc.date.accessioned2023-07-19T16:10:21Z
dc.date.available2023-07-19T16:10:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:136493732:37754956
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3080208
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har psykisk helse i skolen som tema. Det har blitt undersøkt hvordan læreren jobber med psykisk helse, og hva en skole lokale plan for godt og trygt skolemiljø sier om psykisk helse. Det har blitt sett på hvordan skolen og lærerne jobber med helsefremmende arbeid, og videre har det også blitt undersøkt hvordan skolen og lærerne jobber med psykiske vansker og lidelser hos elever som opplever dette. Oppgaven har tatt utgangspunkt i Honneths anerkjennelsesteori, og brukt denne gjennomgående i studien. I denne studien er det brukt en kvalitativ tilnærming. Studien inneholder to metoder som samme skal gi svar på følgende problemstilling: Hvordan kan en skole legge til rette til en praksis som inkluderer psykisk helse for elever på ungdomstrinnet? Det er gjennomført en dokumentanalyse av en handlingsplan for godt og trygt skolemiljø, samt intervju av et utvalg lærere om deres tanker og erfaringer i arbeidet med psykisk helse. Funn fra studien viser at lærerne opplever arbeidet med psykisk helse som svært viktig. Lærerne ser en økning med psykiske helseplager i praksis, og opplever arbeidet med elever som har psykiske vansker og lidelser som utfordrende og krevende. Psykisk helse omfatter mye, og lærere i skolen opplever lite kompetanse på området. Samarbeid blir sett på som ekstremt viktig. Både samarbeid med elever, hjemmet og andre instanser blir fremhevet som sentralt. Relasjonsarbeidet er viktig for å avdekke eventuelle vansker og lidelser, og for å hjelpe elevene. I samarbeid med hjemmet blir barnets beste satt i sentrum. Sosiallærer, helsesykepleier og BUP er instansene som lærerne samarbeider aller mest med når det er snakk om psykiske vansker og lidelser hos elever. Skolens praksis rundt psykisk helse er i all hovedsak forebyggende. Alle skolens ansatte er på vakt og jobber kontinuerlig for å danne gode og trygge skolemiljø for elevene. Skolen jobber gjennom undervisning, relasjonsarbeid og samarbeid for å fremme psykisk helse til elevene på ungdomsskolen. Videre viser funn fra studien at en anerkjennende pedagogikk kan bidra til å fremme psykisk helse. Elever som opplever anerkjennelse gjennom kjærlighet, rettigheter og sosial verdsetting kan utvikle en identitet med en robust psykisk helse. Denne studien viser at en skole som driver en anerkjennende pedagogikk, og ivaretar de ulike elementene innenfor anerkjennelsesteorien til Axel Honneth, vil kunne bidra positivt inn i arbeidet med psykisk helse blant elever på ungdomsskolen.
dc.description.abstractThis master's thesis has mental health in schools as its theme. It has been investigated how the teacher works with mental health, and what a school's local "Plan for a Positive and Safe School Environment” says about mental health. How the school and the teachers work to promote mental health has been studied. Furthermore, it has also been investigated how the school and the teachers work with psychological difficulties in pupils who experience this. The assignment is based on Honneth's recognition theory and is used throughout the study. In this study, a qualitative approach has been used. The study contains two methods which should provide an answer to the following research questions: How does the school set up a practice that includes mental health for pupils at secondary level? A document analysis of a Plan for a Positive and Safe School Environment has been carried out, as well as interviews with a selection of teachers about their thoughts and experience in working with mental health. The results of the study show that the teachers perceive the work with mental health to be very important. The findings show that the teachers see the increase in mental health problems in practice, and experience working with pupils who have mental difficulties and disorders as challenging and demanding. Mental health covers a lot, and teachers in schools experience too little competence in the area. Collaboration is seen as extremely important. Both cooperation with pupils, the home and other agencies are highlighted as central. Relationship building is important to uncover and help pupils. In cooperation with the home, the child's best interests are put at the center. Student counselor, school nurse and Child and Adolescent Psychiatric Outpatient Clinic (BUP) are the authorities that teachers collaborate with the most when it comes to mental health difficulties and disorders among pupils. The school's practice around mental health is mainly preventive. All the school's staff are on duty and work continuously to create a good and safe school environment for the pupils. The school works through teaching, relationship building and collaboration to promote the mental health of pupils at the secondary school. Furthermore, findings from the study show that a recognition pedagogy can help to promote mental health. Pupils who experience recognition through love, rights and social appreciation can develop an identity with a strong mental health. My study shows that a school that operates with a pedagogy of recognition and takes care of the various elements within the recognition theory of Axel Honneth, will be able to contribute positively to the work on mental health among pupils at secondary school.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleAlle har en psykisk helse
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel