Bærekraftig forretningsmodellinnovasjon
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3084903Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikten med denne oppgaven var å undersøke hvordan forhold utenfor virksomheten påvirker omstilling til bærekraftige forretningsmodeller. Det har vært økende oppmerksomhet om forretningsmodellinnovasjon, samtidig som det er ønsket at næringslivet omstilles for å møte klimaendringer. Oppgavens problemstilling er: Hvilke ytre faktorer påvirker bærekraftig forretningsmodellinnovasjon i reiselivet?
Jeg har en gjennomgang av teori om innovasjon, bærekraft og samfunnsansvar, forretningsmodeller og forretningsmodellinnovasjon, det er sett på faktorer som påvirker forretningsmodellinnovasjoner og hvilke trender som påvirker endringer.
For å belyse min problemstilling gjennomførte jeg en kvalitativ undersøkelse der fem ulike reiselivsvirksomheter innenfor gamle Oppland fylke ble intervjuet. I tillegg ble det gjennomført dokumentstudier for å analysere blant annet myndighetene sine krav til og politikk rettet mot reiselivet.
Igjennom denne studien er det funnet frem til seks ulike faktorer som kan påvirke det arbeidet som gjøres i den enkelte reiselivsvirksomhet, disse faktorene er institusjonell, marked, samfunnsansvar, samarbeid, teknologi og økonomi.
Studien viser at myndigheter har flere institusjonelle virkemidler for å bidra til ett mer bærekraftig reiseliv, den viser at kunden etterspør mer bærekraftige reiser og opplevelser. Virksomhetene som er intervjuet er opptatt av sitt samfunnsansvar både i lokalsamfunnet, men også i ett større bilde der klimaavtrykk og bærekraft står sentralt. Det er et samarbeid i reiselivet mellom ulike aktører der man tar i bruk de mulighetene ny teknologi gir for innovasjon og effektivisering. Og til slutt ser man at de økonomiske rammevilkårene for reiselivet er avgjørende for innovasjoner i forretningsmodellen. The purpose of this assignment was to investigate how factors outside the business affect the transition to sustainable business models. There has been increasing attention to business model innovation, at the same time as there is a desire for the business sector to adapt to meet climate change. The thesis question is: What external factors influence sustainable business model innovation in tourism?
I have a review of theory on innovation, sustainability and social responsibility, business models and business model innovation, it is looked at factors that influence business model innovations and which trends influence change.
To shed light on my research question, I conducted a qualitative survey in which five different tourism businesses within the old Oppland County were interviewed. In addition, document studies were conducted to analyse, among other things, the authorities' requirements for and policies aimed at tourism.
Through this study, six different factors have been identified that can affect the work done in the individual tourism business, these factors are institutional, market, social responsibility, cooperation, technology and economy.
The study shows that the authorities have several institutional tools to contribute to a more sustainable tourism, it shows that customers demand more sustainable travel and experiences. The companies interviewed are concerned with their social responsibility both in the local community, but also in a larger picture where climate footprint and sustainability are central. It is a collaboration in the tourism industry between different actors to make use of the opportunities new technology provides for innovation and efficiency. Finally, the economic framework conditions for tourism are crucial for innovations in the business model.