Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorBlystad, Øystein
dc.date.accessioned2023-09-02T16:10:18Z
dc.date.available2023-09-02T16:10:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:136495109:38041344
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3087167
dc.description.abstractDenne masteroppgaven argumenterer for at om man skal opponere mot en hegemonisk vestlig diskurs samt se «den andre» i den tredje verden, så må den litteraturen som benyttes i undervisningen ta et steg bort fra en tradisjonell europeisk oppvekstroman og isteden benytte en postkolonial oppvekstroman med narrativet Magisk Realisme. Gjennom en dokumentanalyse av pensum i norsk skole, en undersøkelse av eksisterende teori og en litterær og didaktisk analyse av romanen Den sultne veien av Ben Okri så vil forskningsspørsmålet «Hvordan kan Den sultne veien benyttes på VG1 SF i et engelsk klasserom for å undervise i emnene Magisk Realisme, othering og vestlig hegemoni og påvirkning» bli besvart. Den litterære og didaktiske analysen er gjennomført ved en grundig lesning av romanen med et søkelys på temaene vestlig hegemoni og påvirkning, othering og narrativet magisk realisme. Den litterære analysen viser at Den Sultne Veien er relevant når man skal undervise i pensum i norsk skole. Romanen bidrar til å mæte kravende i overordnet del og i det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap. Romanen vil skape en forståelse av den ikke vestlige andre hos studentene og den vil utvikle studentenes interkulturelle kompetanse. Den didaktiske analysen gir forslag til hvordan boken kan bli benyttet i aktiviteter i klasserommet for å undervise i henhold til tanken bak overordnet del og samtidig nå noen av kompetanse målene i pensum i Engelsk på VG1 SF.
dc.description.abstractThis thesis argues that to oppose hegemonic Western discourse and see the third world “other”, the literature used in school needs to move away from the traditional European Bildungsroman and choose the post-colonial Bildungsroman instead, with the dual narrative of Magical Realism. Through a document analysis of the curriculum, a theoretical research chapter, and a literary and didactic analysis of The Famished Road by Ben Okri, the research question of “How can The Famished Road be used in the VG1 general studies EFL classroom to teach the topics of Magical Realism, othering, and western hegemony and influence?” is answered. The literary and didactic analysis is conducted by a close reading of the novel with a focus on the themes of othering, western hegemony and influence, and the narrative of Magical Realism. The literary analysis shows that The Famished Road is relevant when teaching the curriculum. It contributes to reaching the core curriculum's demands and the interdisciplinary topic of Democracy and Citizenship. The novel will create an understanding of the non-western other in the students and lead to the development of intercultural competence. The didactic analysis suggests how the book can be used through classroom activities to teach the curriculum and reach the competence aims in the English subject in VG1 general studies.
dc.languageeng
dc.publisherInland Norway University
dc.titleMagical Realism in the ESL Classroom: Democracy, Citizenship and The Famished Road
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel