Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGodø, Helene Tove
dc.contributor.authorHalsa, Astrid Dagmar
dc.contributor.authorOmland, Guro Brokke
dc.contributor.authorHauge, Mona-Iren
dc.coverage.spatialNorwayen_US
dc.date.accessioned2023-09-06T11:57:59Z
dc.date.available2023-09-06T11:57:59Z
dc.date.created2023-08-18T13:41:46Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationBarn – Forskning om barn og barndom i Norden.en_US
dc.identifier.issn0800-1669
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3087744
dc.description.abstractArtikkelen tar utgangspunkt i intervjuer med ungdom på barnevernsinstitusjoner som tar eller har tatt videregående opplæring. Gjennom næranalyser av intervjuene med to av ungdommene som fullførte videregående skole, utforsker vi deres fortellinger om sin skoledeltakelse. Ungdommene fremhever egen innsats som avgjørende for at de klarte å fullføre skolegangen. De legger også vekt på at de voksne har tilrettelagt for lystbetonte aktiviteter med formål om å støtte opp under skolegangen. Med lupe på relasjonelle prosesser og aktiviteter mellom den unge og den voksne, belyser vi hvordan unges aktørskap og skoledeltakelse fasiliteres i relasjonen mellom den voksne og den unge. Vi viser også hvordan forskning på middelklassens sosialiseringspraksiser hjelper oss å få øye på hvordan voksne i samspillet med de unge, bidrar til å kultivere de unges motivasjon, driv og kompetanse for å få til skolen, og slik også bidrar til at de unge utvikler «tykkere» aktørskap.en_US
dc.description.abstractThe article is based on interviews with young people in residential care who attend or have attended upper secondary education. Through close analyses of the interviews with two young people who completed upper secondary education, we explore their narratives of schooling. The young people highlight their efforts to be crucial for completing school. They also emphasise adults’ efforts in arranging fun activities to support their schooling. With a magnifying glass on relational processes and activities between the young person and the adult, we shed light on how young people’s agency and school participation are facilitated in the relationship between the young and the adult. We also show how research into socialisation practices of the middle class helps us to see how adults, in their interaction with young people, contribute to cultivating the young people’s motvations, drive and competence to master school, and in this way, also contribute to the young people developing “thicker” agency.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectBarnevernsinstitusjonen_US
dc.subjectUngdomen_US
dc.subjectSkoledeltakelseen_US
dc.subjectOpplæringsomsorgen_US
dc.subjectRelasjonelt aktørskapen_US
dc.subjectResidential careen_US
dc.subjectYouthen_US
dc.subjectSchool participationen_US
dc.subjectEducational careen_US
dc.subjectRelational agencyen_US
dc.title«Tenk deg at du balanserer på en line»: Unges fortellinger om å få til skolen når de bor i barnevernsinstitusjonen_US
dc.title.alternativeImagine Yourself Balancing on a Tightrope”: Young People’s Narratives About Mastering Schooling While Living in Residential Careen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.source.pagenumber57-73en_US
dc.source.volume41en_US
dc.source.journalBarn – forskning om barn og barndom i Nordenen_US
dc.source.issue2-3en_US
dc.identifier.doi10.23865/barn.v41.5625
dc.identifier.cristin2167996
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal