Skoler og læreres arbeid for et trygt og godt klasse- og læringsmiljø i flerkulturelle klasser
Abstract
Tittelen på denne masteroppgaven er: «Skoler og læreres arbeid for et trygt og godt klasse- og læringsmiljø i flerkulturelle klasser». Studien tar for seg erfaringene til fire kompetente personer i skolesystemet, og hvilke utfordringer de møter i sine flerkulturelle klasser, samt hvordan de arbeider for positivt klasse- og læringsmiljø der.
Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie, hvor datamaterialet ble samlet inn gjennom fire semistrukturerte intervjuer med lærere og annet relevant skolepersonell, som bor ulike steder i landet. Resultatene tilsier at informantene vil inkludere minoritetselevene både faglig og sosialt på skolen, men at dette kan være utfordrende. De viser til utfordringer i form av språk, skole-hjem samarbeid og relasjoner, for å nevne noen, som sentrale punkter hvor det kreves det lille ekstra fra læreren. Noen funn i dette prosjektet beriker tidligere teori, samt andre funn stiller seg også kritisk til skolens praksis og annen teori om temaet. Informantene i dette prosjektet vil fremheve kulturforskjellene, og skape et klasse- og læringsmiljø hvor alle elever blir hørt, anerkjent og respektert. The title of this master thesis is: “Schools and Teachers Work Towards a Safe and Able Class- and Learning Environment in Multicultural Classes”. The study explores the experiences of four competent people within the school system, and the challenges they face in their multicultural classrooms, as well as how they work towards a proper class- and learning environment.
This master thesis is a qualitative study where the data material was collected through four semi-structured interviews with teachers and other relevant school personnel, which lives in different parts of the country. The results indicate my informants wishes to include minority pupils, both academically and socially at their schools, but that can come with some challenges. They refer to challenges in the form of language, school-home collaboration and relations, to mention a few, as challenging points where some extra work is required from the teaching staff. Some findings from this project will enrich previous theory and studies, while other findings are more critical of school practices and other theoretical studies on the subject. The informants seek to highlight the cultural differences and create a class- and learning environment where all pupils are heard, acknowledged and respected.