Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLitleskare, Sigbjørn
dc.contributor.authorSigurjonsson, Thorsteinn Josef
dc.contributor.authorNilsen, Dag André
dc.contributor.authorVedøy, Ingeborg Barth
dc.date.accessioned2023-10-13T07:48:58Z
dc.date.available2023-10-13T07:48:58Z
dc.date.created2023-06-20T12:53:39Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationUNIPED. 2023, 46 (2), 72-85.en_US
dc.identifier.issn1500-4538
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3096300
dc.description.abstractDen praktiske konsekvensen av at det i 2019 kom en forskriftsendring som la større vekt på utdanningsfaglig kompetanse ved opprykk for ansatte i høyere utdanning, var at høgskoler og universiteter igangsatte kurs i høgskolepedagogikk og påla sine ansatte å gjennomføre dette ved ansettelse og opprykk. For å undersøke i hvilken grad dette bidrar til økt opplevd utdanningskvalitet, ble det sendt invitasjon om deltakelse til 850 e-postadresser til vitenskapelig ansatte ved en høgskole i Norge. Totalt 209 personer svarte og utgjorde utvalget i undersøkelsen. Dataene indikerte at mange tar kurset i tilknytning til opprykk og ansettelse, og kun halvparten av dem som har tatt kurset, har gjort dette med motiv om å bedre sin pedagogiske kompetanse. De som har gjennomført kurs i høgskolepedagogikk, er «I noen grad» enig i at kurset bidro til å styrke deres egen pedagogiske kompetanse. Ansatte i høyere stillingskategorier og ansatte fra fakultet med antatt høy pedagogisk kompetanse så mindre verdi i kurset enn andre ansatte. Ansatte opplever også at det finnes bedre løsninger for å øke utdanningskvaliteten ved institusjonen. Studien antyder at forskriften og implementeringen av denne i begrenset grad bidrar til økt utdanningskvalitet, og at det finnes alternative løsninger som antas å være bedre.
dc.language.isomisen_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleÉn form passer ikke alle – høgskoleansattes motiver for og erfaring med kurs i høgskolepedagogikken_US
dc.title.alternativeÉn form passer ikke alle – høgskoleansattes motiver for og erfaring med kurs i høgskolepedagogikken_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersion
dc.source.pagenumber72-85en_US
dc.source.volume46en_US
dc.source.journalUNIPEDen_US
dc.source.issue2en_US
dc.identifier.doi10.18261/uniped.46.2.2
dc.identifier.cristin2156179
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal