dc.contributor.author | Litleskare, Sigbjørn | |
dc.contributor.author | Sigurjonsson, Thorsteinn Josef | |
dc.contributor.author | Nilsen, Dag André | |
dc.contributor.author | Vedøy, Ingeborg Barth | |
dc.date.accessioned | 2023-10-13T07:48:58Z | |
dc.date.available | 2023-10-13T07:48:58Z | |
dc.date.created | 2023-06-20T12:53:39Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | UNIPED. 2023, 46 (2), 72-85. | en_US |
dc.identifier.issn | 1500-4538 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3096300 | |
dc.description.abstract | Den praktiske konsekvensen av at det i 2019 kom en forskriftsendring som la større vekt på utdanningsfaglig kompetanse ved opprykk for ansatte i høyere utdanning, var at høgskoler og universiteter igangsatte kurs i høgskolepedagogikk og påla sine ansatte å gjennomføre dette ved ansettelse og opprykk. For å undersøke i hvilken grad dette bidrar til økt opplevd utdanningskvalitet, ble det sendt invitasjon om deltakelse til 850 e-postadresser til vitenskapelig ansatte ved en høgskole i Norge. Totalt 209 personer svarte og utgjorde utvalget i undersøkelsen. Dataene indikerte at mange tar kurset i tilknytning til opprykk og ansettelse, og kun halvparten av dem som har tatt kurset, har gjort dette med motiv om å bedre sin pedagogiske kompetanse. De som har gjennomført kurs i høgskolepedagogikk, er «I noen grad» enig i at kurset bidro til å styrke deres egen pedagogiske kompetanse. Ansatte i høyere stillingskategorier og ansatte fra fakultet med antatt høy pedagogisk kompetanse så mindre verdi i kurset enn andre ansatte. Ansatte opplever også at det finnes bedre løsninger for å øke utdanningskvaliteten ved institusjonen. Studien antyder at forskriften og implementeringen av denne i begrenset grad bidrar til økt utdanningskvalitet, og at det finnes alternative løsninger som antas å være bedre. | |
dc.language.iso | mis | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Én form passer ikke alle – høgskoleansattes motiver for og erfaring med kurs i høgskolepedagogikk | en_US |
dc.title.alternative | Én form passer ikke alle – høgskoleansattes motiver for og erfaring med kurs i høgskolepedagogikk | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | |
dc.source.pagenumber | 72-85 | en_US |
dc.source.volume | 46 | en_US |
dc.source.journal | UNIPED | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.18261/uniped.46.2.2 | |
dc.identifier.cristin | 2156179 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |