Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFinbråten, Hanne Søberg
dc.contributor.authorRomedal, Signegun
dc.contributor.authorBorge, Christine Råheim
dc.contributor.authorEie, Anette
dc.date.accessioned2023-10-27T07:15:54Z
dc.date.available2023-10-27T07:15:54Z
dc.date.created2023-04-17T11:05:34Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.issn1890-2936
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3099056
dc.description.abstractBakgrunn: Pasienters og pårørendes muligheter til best å kunne håndtere sin egen helsetilstand kan påvirkes av i hvilken grad sykepleiere og annet helsepersonell tilpasser helseinformasjon til den enkeltes helsekompetanse. Pasienter og pårørende må dessuten ha tilstrekkelig helsekompetanse for at de skal kunne delta i samvalgsprosesser. I korthet omfatter helsekompetanse den enkeltes kompetanse i å finne, forstå, vurdere og anvende helseinformasjon og helsetjenester for å fremme og bevare god helse. Imidlertid er helsekompetanse et relativt ukjent begrep blant helsepersonell. Mange har uttrykt usikkerhet rundt innholdet i begrepet og en interesse for hvilke konsekvenser helsekompetanse kan ha for pasient- og pårørendeopplæringen. Det er lite forskning på hvordan helsepersonell selv reflekterer over betydningen av helsekompetanse i pasient- og pårørendeopplæring. Hensikt: Hensikten med studien var å beskrive helsepersonells og lederes refleksjoner om betydningen av helsekompetanse i pasient- og pårørendeopplæringen. Metode: Studien er deskriptiv-kvalitativ, der dataene ble innhentet gjennom prosessverktøyet «verdenskafé». Vi gjennomførte datasamlingen på Regional konferanse for pasient- og pårørendeopplæring i Helse Sør-Øst (HSØ) i desember 2021. Totalt deltok 54 tverrfaglige helsepersonell og ledere fra åtte helseforetak med særskilt ansvar for pasient- og pårørendeopplæringen i spesialisthelsetjenesten. I tillegg deltok brukerrepresentanter. For å analysere datamaterialet anvendte vi tematisk analyse etter inspirasjon av Braun og Clarke. Resultat: Vi identifiserte seks hovedtemaer og 27 undertemaer. Hovedtemaene omfattet: 1) Helsepersonells kompetanse, 2) Pasientens og pårørendes kompetanse og preferanser, 3) Interaksjon, 4) Ressurser og rammer, 5) Samhandling og samarbeid, 6) og Konsekvenser av helsekompetanse. Konklusjon: Helsepersonell og ledere rapporterte et behov for økt kompetanse i hvordan de kan følge opp helsekompetansebehov i pasient- og pårørendeopplæringen. Et slikt behov kan relateres til et fokus på organisatorisk helsekompetanse. Tilstrekkelige ressurser og rammer samt økt samhandling og samarbeid kan bidra til mer tilpasset pasient- og pårørendeopplæring. Mer oppmerksomhet rundt helsekompetanse kan muligens også gi styrket pasientsikkerhet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleHelsekompetanse i pasient- og pårørendeopplæring – en tematisk analyseen_US
dc.title.alternativeHelsekompetanse i pasient- og pårørendeopplæring – en tematisk analyseen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.volume18en_US
dc.source.journalSykepleien Forskningen_US
dc.source.issue(91893):e-91893en_US
dc.identifier.doi10.4220/Sykepleienf.2023.91893
dc.identifier.cristin2141210
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal