dc.contributor.advisor | | |
dc.contributor.author | Thoresen, Marianne Einvik | |
dc.date.accessioned | 2023-11-07T17:10:14Z | |
dc.date.available | 2023-11-07T17:10:14Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.inn:inspera:166889452:167027613 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3101197 | |
dc.description.abstract | Masteroppgaven handler om utvikling av karrierekompetanse gjennom veiledning i gruppe. Veiledningen har fokus på å styrke elevene i prosessen fram mot søknad til videregående opplæring. Empirien er fra en gruppe på seks elever i samme klasse på 10. trinn. Problemstillingen er: «Hvordan kan karriereveiledning i gruppe bidra til å utvikle karrierekompetanse hos elever på 10. trinn?»
Aksjonsforskning er brukt som metode for å finne svar på problemstillingen, der SØT-modellen fungerer som en overordnet ramme for gjennomføringen. Jeg hadde et ønske om å utvikle egen praksis sammen med elevene, og det har vært et praktisk fokus på veiledningene. Det har vært gjennomført ulike karrierelæringsaktiviteter som utgangspunkt for samtale og refleksjon. Prosjektet ble avsluttet med et fokusgruppe-intervju, for at elevenes stemme skulle komme godt fram. I lys av karrierelæringsteori har jeg analysert og drøftet innsamlet materiale.
Ut fra dette har jeg tre hovedfunn som bidrar til å belyse problemstillingen. Funnene viser at karriereveiledning i gruppe bidrar til kunnskap om muligheter i videregående skole, bedre kjennskap til seg selv og sine medelever, samt at gruppa påvirker elevenes valg. Videre har jeg to hovedfunn som viser at trygg atmosfære og tydelig ledelse er forutsetninger for at veiledning i gruppe skal fungere. | |
dc.description.abstract | My master thesis is about the development of career management skills through guidance in groups. The guidance has focused on empowering the pupils in the process of applying for upper secondary education and training. My empiric data is from a group of six pupils in the same class in the last year of lower secondary school. My problem statement is: “How can career guidance in groups contribute to developing career management skills for pupils in the last year of lower secondary school?”
Action research is used as a method to answer the problem statement, and the Norwegian SØT-model has been used as a frame for the process. I wanted to develop my own practice together with the students, and I have kept a practical perspective during our guidance sessions. I have carried out various career learning activities, followed by discussion and reflection in the group. At the end of the project, I conducted a focus group interview, to make sure the pupils’ voices came through. I have used career learning theory to analyze and discuss the collected data.
My project has led to three main findings that relates to the problem statement. The findings are that career guidance in groups increases the pupils’ knowledge about the possibilities in upper secondary school. Furthermore, they get more knowledge about themselves and their fellow pupils. The last main finding is that the group itself affects the pupils’ decisions. In addition, I have two findings that show that it is necessary to establish a safe environment and have a clear management of the group for group guidance to be successful. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | Inland Norway University | |
dc.title | "Karrierekompetanse, er det det vi har fått nå?"
Karriereveiledning i gruppe på 10. trinn | |
dc.type | Master thesis | |