Å finne balansen: En kvalitativ studie av lærerens engasjement og dynamiske matematikkverktøys påvirkning på effektiv matematikkundervisning på 9. trinn
Description
Full text not available
Abstract
Denne masteroppgaven har hatt som mål å belyse hvordan bruk av dynamiske matematikkverktøy kan påvirke oppnåelsen av effektiv undervisning i matematikk på 9. trinn. Studien har i denne sammenheng fokusert på dynamiske matematikkverktøys rolle og lærerens rolle i realiseringen av forskningsbaserte effektive undervisningspraksiser. Den kvalitative studien som ligger til grunn for å undersøke dette tar utgangspunkt i observasjon av en undervisningsøkt i temaet geometri (Pythagoras’ læresetning) med verktøyene GeoGebra og Desmos, samt en dokumentanalyse av de to verktøyene. Gjennom en tematisk analyse av data fra observasjon og dokumentanalyse ble resultater, knyttet til verktøyenes bidrag og lærerens rolle, kategorisert i sammenheng med effektive undervisningspraksiser fra National Council of Teachers of Mathematics (NCTM, 2014). Hovedfunn i studien viser at både GeoGebra og Desmos har flere funksjoner som har potensiale til å bidra positivt i realiseringen av effektiv undervisning, men at det først og fremst er læreren som har ansvar for at verktøyene blir brukt på en måte som støtter opp under effektiv undervisningspraksis. Det argumenteres for at det eksisterer en balanse mellom verktøyenes bidrag og lærerens rolle. Studien presenterer i denne sammenhengen et forslag til kategorisering av digitale verktøy med hensyn på balansen mellom lærerens ansvar og verktøyets bidrag til undervisningen. I tillegg peker studien på at verktøy som tilrettelegger for samarbeid og kommunikasjon i stor grad har potensiale til å bidra positivt til effektiv undervisning. Oppgavens betydning for realiseringen av effektiv matematikkundervisning blir også diskutert. The aim of this master’s thesis has been to shed light on how the use of dynamic mathematics tools can affect the realization of effective teaching in mathematics in the 9th grade. In this context, the study has focused on the role of dynamic mathematics tools and the role of the teacher in the realization of research-based effective teaching practices. The qualitative study that forms the basis for investigating this topic is based on observation of teaching on the subject of geometry (Pythagorean theorem) with the tools GeoGebra and Desmos, as well as a document analysis of the two tools. Through a thematic analysis of data from the observation and the document analysis, results related to the tools' contribution and the teacher's role were categorized in the context of effective teaching practices from the National Council of Teachers of Mathematics (NCTM, 2014).The main findings of the study show that both GeoGebra and Desmos have several functions that have the potential to contribute positively to the realization of effective teaching, but it is primarily the teacher who is responsible for the tools being used in a way that supports effective teaching practice. It is argued that there is a balance between the tools' contribution and the teacher's role. In this context, the study presents a suggestion for the categorization of digital tools with regard to the balance between the teacher's responsibility and the tool's contribution to teaching. In addition, the study points out that tools that facilitate collaboration and communication have a large potential to make a positive contribution to effective teaching. The importance of the task when it comes to the realization of effective mathematics teaching is also discussed.