Hvordan opplever kontaktlærere i skolen pedagogisk-psykologisk tjeneste sitt systemrettede arbeid, sett i lys av inkludering?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3102017Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Dette er en kvalitativ studie der jeg har undersøkt hvordan kontaktlærere i skolen oppleverpedagogisk-psykologisk tjenestes (ppt) systemrettede arbeid sett i lys av inkludering. Jeg ønsket å undersøke dette i etterkant av at Statped sin satstning SEVU-PPT var avsluttet i 2018.Problemstillingen lyder som følger: “Hvordan opplever kontaktlærere i skolen pedagogiskpsykologisk tjenestes systemrettede arbeid sett i lys av inkludering?”Jeg har benyttet meg av et kvalitativt forskningsdesign med intervju som metode og inntatt et sosialkonstruktivistisk og fenomenologisk perspektiv i undersøkelsesprosessen. Den teoretiske forankringen ligger i begrepene inkludering, ppt og systemrettet arbeid. Dette er begreper som defineres, belyses gjennom teorien og min undersøkelse, og som drøftes i denne oppgaven. Resultatene av undersøkelsen viser variasjon i hvordan kontaktlærerne opplever ppts systemrettede arbeid sett i lys av inkludering, men en fellesnevner som denne studien konkluderer med er at det trengs mer systemrettet arbeid i skolen og ppt enn det er i dag. This is a qualitative study in which I have researched how contact teachers in schools experience the system-oriented work of the educational and psychological service (eps) in light of inclusion. I wanted to research this after Statped's SEVU-PPT venture was terminated in 2018. The research question reads as follows: “How does contact teachers in schools experience the system-oriented work of the educational and psychological service in light of inclusion?”I have used a qualitative research design with interviews as a method and adopted a social constructivist and phenomenological perspective in the research process.The theoretical basis lies in the concepts of inclusion, eps and system-oriented work. These are concepts that are defined and elucidated through theory and my research, and that are discussed in this thesis. The results of the survey show variation in how the contact teachers experience the eps's system-oriented work in light of inclusion, but a common denominator that this study concludes is that more system-oriented work is needed in schools and eps than there is today.