Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorHoff, Karen Anne Dynna
dc.date.accessioned2023-11-14T17:10:28Z
dc.date.available2023-11-14T17:10:28Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:167195811:50165209
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3102569
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractTema for dette masterprosjektet er språkforstyrrelser og prinsippet om tilpasset opplæring, i lys av det spesialpedagogiske feltet. Med bakgrunn i tema ble følgende problemstilling formulert for oppgaven: Hva vektlegger læreren i sin tilrettelegging for elever med språkforstyrrelser på 5. - 7. trinn? For å utdype min problemstilling ble det utarbeidet tre forskningsspørsmål: 1. Hvordan oppdager læreren språkforstyrrelser hos sine elever? 2. Hvordan tilrettelegger læreren for elever med språkforstyrrelser faglig- og sosialt? 3. Hvordan vurderer læreren sin egen kompetanse i tilretteleggingen for elevene med språkforstyrrelser? For å belyse problemstillingen har det blitt gjennomført kvalitative semistrukturerte intervjuer av lærere med arbeidserfaring fra 5. - 7. trinn. Det ble deretter gjennomført en tematisk analyse på datamateriale for å gruppere svarene til mer generelle temaer med fellestrekk. Sentrale funn fra analysen av datamateriale viste at lærerne har en forholdvis lik tilnærming til hva de vektlegger i sine tilrettelegginger for elever med språkforstyrrelser på 5. - 7. trinn. Særlig fremheves tid, kompetanse, relasjoner og samarbeid, samtidig er lærerne bevisste på det individuelle aspektet knyttet til tilrettelegginger for språkforstyrrelser. Lærerne viser til kartlegging, og støttefunksjoner internt og eksternt for veiledning og rådgiving i forbindelse med utredning av språkforstyrrelser. Det kommer særskilt fram hvordan læreren har et behov i å søke støtte utenfor seg selv, når de opplever en tilkortkommenhet i forhold til egen kompetanse. Den spesialpedagogiske kompetansen anses som nyttig for hensiktsmessige tilrettelegginger både i den ordinære - og spesialpedagogiske undervisningen. Lærerne er opptatt av å ha gode relasjoner til sine elever. Både med tanke på å sikre et inkluderende faglig- og sosialt miljø for elever med språkforstyrrelser, men også for å åpne opp for mer dialog mellom elev - lærer. Samarbeidet med foresatte og laget rundt eleven vektlegger lærerne som særskilt viktig og til barnets beste. I datamateriale vektlegges å ha tid nok som særlig hensiktsmessig tiltak ovenfor elever med språkforstyrrelser. Samtidig refereres det gjennom drøftingen til hvordan ressursen tid oppleves som knapp i skolehverdagen.
dc.description.abstractThe topic of this master's thesis is language disorders and the principle of differentiated instruction, considering the special education field. Based on the topic, the following research question was formulated for the thesis: What does the teacher emphasise in her adaptation for students with language disorders in grades 5 - 7? Three research questions were developed to elaborate on my research questions: 1. How does the teacher detect language disorders in their students? 2. How does the teacher accommodate students with language disorders, academically and socially? 3. How does the teacher assess his/her own competence in adapting for students with language disorders? Qualitative semi-structured interviews have been conducted with teachers with work experience from grades 5-7 to shed light on the issue. A thematic analysis was then conducted on the data material to group the responses into more general themes with common features. Key findings from the analysis of data showed that teachers have a relatively similar approach to what they emphasise in their adaptations for students with language disorders in grades 5-7. Time, competence, relationships and cooperation were particularly emphasised, while teachers are aware of the individual aspect associated with adaptations for language disorders. The teachers refer to mapping and support functions internally and externally for guidance and counselling in connection with the assessment of language disorders. It is particularly evident how teachers have a need to seek additional support when they experience shortcomings in relation to their own competence. The special education competence is considered useful for appropriate adaptations in both ordinary and special education teaching. Teachers are keen to have good relationships with their students. Both with a view to ensure an inclusive academic and social environment for students with language disorders, but also to open up for more dialogue between student and teacher. The collaboration with parents and the team around the pupil emphasises the teachers as particularly important and in the best interests of the child. Sufficient time is highlighted in the data material as a particularly appropriate measure for students with language disorders. At the same time, reference is made to how time resources are perceived as scarce in everyday school life.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleLærerens tilrettelegginger for elever med språkforstyrrelser på 5. - 7. trinn.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel