Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorRegine Bjønnes Gilberg
dc.date.accessioned2023-11-16T17:10:21Z
dc.date.available2023-11-16T17:10:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:166778167:98268535
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3103078
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å undersøke hvilke faktorer seks flerkulturelle elever vektlegger for å oppleve tilhørighet til skolen. I takt med økt innvandring, har skolene i Norge blitt mer flerkulturelle. Til tross for at offentlige styringsdokumenter fremmer en inkluderende skole som skal anerkjenne elevenes kulturer, og ha et ressursperspektiv på flerkulturelle elever, viser forskningen at elever ønsker mer synliggjøring av deres kultur i skolen. I tillegg viser tidligere forskning at lærere opplever å ha lite kunnskap om hvordan de skal tilrettelegge for flerkulturelle klasserom, for å oppnå at elever opplever en følelse av tilhørighet. Studien har gjennom en kvalitativ tilnærming gjennomført semistrukturerte dybdeintervjuer med seks flerkulturelle ungdomselever. Datamaterialet er gjennom en hermeneutisk analyse drøftet opp mot tidligere forskning og studiens teoretiske rammeverk: sosialisering, kunnskapskilder og identitetskilder. Disse teoretiske perspektivene blir anvendt i en helhetlig sammenheng, for å belyse ulike aspekter ved hvilke faktorer flerkulturelle elever fremmer som viktige for opplevelsen av tilhørighet til skolen. Funnene viser særlig fem sentrale faktorer som er viktig for deltakernes opplevelse av tilhørighet: en inkluderende lærer, bygge bro til elevenes kunnskaps- og identitetskilder, synliggjøring av flerkulturaliteten i klasserommet, betydningen av en flerkulturell skole og åpenhet. I tillegg viser funnene flere eksempler der deltakerne kan oppleve en manglende tilhørighet, gjennom blant annet fordommer, rasisme, liten anerkjennelse av deltakerens kultur på skolen og en opplevelse av forskjellsbehandling av hvilke kulturer som fremmes. Dette kan føre til at deltakerne opplever et utenforskap, mister motivasjonen til å være på skolen og kan oppleve lærevansker. Resultatene fra studien fremhever derfor viktigheten av å jobbe mot en tilhørighetsfølelse for flerkulturelle elever på skolen.
dc.description.abstractThe purpose of this study has been to investigate which factors six multicultural students emphasise in order to feel belonging in school. In line with increased immigration, the schools in Norway have become more multicultural. Despite public governance documents promoting an inclusive school which is to acknowledge the students’ cultures and have a resource perspective on multicultural students, research shows that students want more visibility of their cultures in school. In addition, previous research shows that teachers experience having too little knowledge about how to facilitate for the multicultural classroom to achieve students’ experiencing a feeling of belonging. The study has through a qualitative approach conducted semi-structured in-depth interviews with six multicultural youth students. The data material is through a hermeneutic analysis discussed against previous research and the study’s theoretical framework: socialisation, Funds of Knowledge and Funds of Identity. These theoretical perspectives are applied in an overall context, to shed light on different aspects of which factors multicultural students promote as important for the experience of belonging in school. The findings show especially five central factors that are important for the participants’ experience of belonging: an inclusive teacher, building bridges to the students’ Funds of Knowledge and Funds of Identity, visibility of the multiculturalism in the classroom, the importance of a multicultural school, and openness. In addition, the findings indicate that the participants can experience a lack of belonging are made evident, among others through prejudice, racism, little acknowledgement of the participants’ culture in school and an experience of differential treatment of which cultures that are promoted. This can lead to the participants experiencing social exclusion, lose motivation to be at school and can experience learning difficulties. The results of the study therefore show the importance of working toward a feeling of belonging for multicultural students in school.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleHvilke faktorer er viktig for flerkulturelle elevers opplevelse av tilhørighet til skolen?
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel