«Hvordan gikk det på skolen?» En kvalitativ studie av hva ungdom med barnevernserfaring forteller om sin fullføring av yrkesfaglig videregående opplæring
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3104179Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Fullføringsandelen i videregående opplæring i Norge er høy. Likevel, faller et relativt stort antall elever ut av videregående opplæring. Gutter har større grad av skolefrafall enn jenter og yrkesfaglig opplæring har større frafallsprosent enn studieforberedende. Kun en liten andel unge med barnevernserfaring fullfører videregående opplæring, sammenlignet med den generelle ungdomspopulasjonen.
Forskning innen barnevern og utdanning viser kunnskapshull knyttet til utdanningssituasjonen blant barn og unge med tilknytning til barnevernet. Det fremheves som særlig viktig å finne uthvordan disse ungdommene kan mestre skolen bedre. Barn og unges egne perspektiver berøres i relativt liten grad i eksisterende forskning.
Denne undersøkelsen ser nærmere på unges egne opplevelser og erfaringer av viktig hjelp og støtte til fullføring av yrkesfaglig videregående opplæring. Den forskningsmetodiske tilnærmingen er dybdeintervjuer med unge menn med barnevernserfaring, som har fullført videregående opplæring.
Funnene indikerer at sosial støtte fra foreldre og foreldrelignende funksjoner har stor betydning. Ungdommene forteller også om lærere som har betydd svært mye. Denne støtten har særlig vært betydningsfull for ungdommenes egen motivasjon til fullføring. Ungdommene har vanskelige grunnskoleerfaringer. Det ser ut til at videregående skole ble en mulighetsarena for samtlige, som deltok i denne studien. Ungdommene fikk utvikle sine interesser gjennom en mer praktisk tilnærming til skolefagene. De fikk god oppfølging av lærere som viste omsorg og tilrettela opplæringen på en god måte.
Studien viser at en svært sårbar fase for disse ungdommene er overgangen til lære og læretiden. Det argumenteres for hvordan det kan legges bedre til rette for å hjelpeungdommene ut i lære, og i tillegg at de trenger støtte under læretiden. Det argumenteressærlig for hvordan og hvorfor sosial støtte kan være avgjørende for den aktuelle ungdomsgruppens fullføringsprosess.