Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorEinmo, Marius
dc.date.accessioned2023-11-22T17:10:24Z
dc.date.available2023-11-22T17:10:24Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:166761417:115474818
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3104180
dc.description.abstractStudiet undersøker faglærere i naturfag sine erfaringer og forståelser om tverrfaglig undervisning i det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring. Fokuset med forskningen rettes mot tre forskningsspørsmål: 1) Hvordan forstår faglærere i naturfag det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring, 2) hvilket naturfaglig innhold vektlegger faglærere i naturfag i det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring, og 3) hvilken forståelse og erfaringer har faglærere i naturfag med undervisningsmetoder i det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring. For å belyse forskningsspørsmålene er det er gjort en kvalitativ undersøkelse gjennom semistrukturert intervju av fem faglærere i naturfag på ungdomstrinnet. Deres utsagn er vurdert gjennom et analyseverktøy utarbeidet fra studiets teoretiske rammeverk som omhandler modellen for tverrfaglig pedagogisk innholdskunnskap (IPCK), og FIKS-modellen om ulike grader for tverrfaglighet i undervisning. Funnene fra studiet indikerer et behov for en ytterligere begrepsavklaring om hva det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring omhandler i naturfaglig undervisning. Faglærerne har en generell forståelse om hva begrepene om folkehelse og livsmestring innebærer. I tillegg indikerer funnene et behov for å bevisstgjøre faglærere i naturfag om innholdet i den tverrfaglige pedagogiske innholdskunnskapen. Dette vil kunne gjøre faglærere i naturfag mer oppmerksomme på egen praksis for hvordan danne fagkoblinger og bruke tverrfaglige undervisningsmetoder i tverrfaglige undervisningsopplegg innenfor folkehelse og livsmestring. 
dc.description.abstractThe study examines the experiences and understandings of science teachers regarding interdisciplinary teaching in the interdisciplinary theme of public health and life skills. The research focuses on three research questions: 1) how do science teachers understand the interdisciplinary theme of public health and life skills, 2) what scientific content do science teachers emphasize in the interdisciplinary theme of public health and life skills, and 3) what understanding and experiences do science teachers have with teaching methods in the interdisciplinary theme of public health and life skills. To illuminate the research questions, a qualitative study was conducted through semi-structured interviews with five science teachers at the lower secondary level. Their statements were assessed using an analytical tool developed from the study's theoretical framework, which includes the model for interdisciplinary pedagogical content knowledge (IPCK) and the FIKS model for various degrees of interdisciplinarity in teaching. The findings from the study indicate a need for further clarification of what the interdisciplinary theme of public health and life skills entails in science education. The teachers have a general understanding of the concepts of public health and life skills. Additionally, the findings suggest a need to raise awareness among science teachers about the content of interdisciplinary pedagogical content knowledge. This could make science teachers more conscious of their practices in forming subject connections and using interdisciplinary teaching methods in interdisciplinary teaching approaches within public health and life skills.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleTverrfaglig naturfagundervisning i folkehelse og livsmestring – Forståelse og erfaringer
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel