Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorReinholdt Sigrid Skreden
dc.date.accessioned2023-11-24T17:10:26Z
dc.date.available2023-11-24T17:10:26Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.inn:inspera:167195811:52207449
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3104624
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag: Denne oppgaven har som mål å fremme pedagogers opplevelser knyttet til tidlig innsats og utvalgte distinksjoner innenfor tidlig innsats. Oppgaven vil se på hva tidlig innsats og distinksjonene gjør med hverdagen til pedagoger og om det skaper et behov for spesialpedagogikk. Videre vil oppgaven se på strukturer og verdier innenfor feltet og hva de gjør med pedagogrollen. Bourdieu er teoretikeren som vil bli benyttet til å løfte pedagogenes opplevelser, men også til å stille spørsmål til det som kommer frem. Målet med oppgaven er å fremme pedagogstemmen og se hva verdier og diskusjoner i feltet gjør med praksisen, både bevisst, men også ubevisst. Oppgaven er ikke ment for å fremme et fasitsvar, men for å stille spørsmål og få leseren til å tenke å reflektere selv. Oppgaven vil starte med å etablere tema, gjennomgang av problemstilling og aktuelle begreper innenfor profesjonsetikken. Videre vil oppgaven inneholde en teoridel hvor Bourdieu og hans analysebegreper vil bli presentert. Jeg vil også gå inn i temaene intervjuet vil omhandle, nemlig tidlig innsats, og distinksjonene forebyggende, kartlegging og skoleklar. Så vil det være en gjennomgang av metoden og fremgangsmåten brukt i dette prosjektet. Jeg har valgt å benytte meg av semistrukturert intervju. Begrunnelsen for hvorfor vil komme seinere. Etter det vil det være en presentasjon av funn før analyse og drøfting. Jeg vil avslutte med en konklusjon. Generelt sett er materiale jeg har hentet inn stort, jeg har derfor måttet velge om hvor fokuset skal ligge hele veien. Det har vært et spennende prosjekt som jeg håper du finner interessant å lese.
dc.description.abstractThis thesis aims to promote educators' experiences related to early intervention and selected distinctions within early intervention. The assignment will look at what early intervention and the distinctions do to the everyday life. Furthermore, the thesis will look at structures and values within the field and what they do with the role of pedagogue. Bourdieu is the theorist who will be used to elevate the pedagogues' experiences, but also to ask questions about what emerges. The aim of the thesis is to promote the voice of the pedagogue and to see what values and discussions in the field do to practice, both consciously, but also unconsciously. The task is not intended to promote a answer, but to ask questions and make the reader think to reflect for themselves. The assignment will start by establishing a theme, a review of the issue and relevant concepts within professional ethics. Furthermore, the thesis will og through Bourdieu and his analytical concepts will be presented. I will also go into the topics the interview will cover, namely early intervention. Then there will be a review of the method used in this project. I have chosen to use a semi-structured interview. After that, there will be a presentation of findings before analysis and discussion. I will end with a conclusion. It has been an exciting project that I hope you find interesting to read.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titlePedagogers perspektiver knyttet til tidlig innsats - En analyse av verdier utfra Bourdieu.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel