Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorEriksen, Kristin
dc.date.accessioned2024-01-30T17:10:20Z
dc.date.available2024-01-30T17:10:20Z
dc.date.issued2022
dc.identifierno.inn:inspera:111745895:37762095
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3114681
dc.description.abstractSammendrag Barnehagen er en arena hvor barn skal utvikle gode relasjoner, og god psykisk helse. Det siste tiåret har tidlig standardiserte program som Være Sammen, Circle of Security og De utrolige årene fått stor plass med særlig fokus på kompetansestyrkende tiltak og tidlig innsats. I rammeplanen for barnehagen (Kunnskapsdepartementet, 2017a), står det at gjennom det pedagogiske arbeidet skal barnehageansatte støtte, følge opp, utfordre og styrke barna ut i fra individuelle og kulturelle forutsetninger (Kunnskapsdepartementet, 2017a, s. 9). Denne oppgaven bygger på kvalitativ metode, hvor jeg i hovedsak har hatt fokusgruppeintervju med i alt elleve informanter fordelt på tre barnehager. Barnehagene var i tre forskjellige kommuner. Som metode ble kvalitativ metode naturlig, og derav fokusgruppeintervju som fremgangsmåte. Gjennom fokusgruppeintervju kunne jeg på best mulig måte utforske informantenes egne erfaringer, opplevelser og tanker rundt tematikken som masteroppgaven min bygger på. Den vitenskapelige forankringen som oppgaven bygger på er hermeneutikken, som handler om å bruke våre egne forestillinger og vår egen forståelse inn det nye som man skal prøve å forstå (Thomassen, 2013, s. 86-87). Jeg har i studien tatt med relevant teori og forskning for å underbygge mine funn. I min studie viser informantene begeistring for ulike typer standardiserte program, og er opptatt av at alle i personalet skal ha samme teoretiske forankring inn i arbeidet med barna. På denne måten jobber alle ansatte mot et felles mål. Samtidig er de også opptatt av å ta vare på det relasjonelle arbeidet, som de mener er en grobunn for videre arbeid med barn. Min studie kan være med på å gi ny kunnskap til barnehageansatte gjennom de erfaringene som mine informanter deler, samt sett i lys av forskning og teoretisk forankring.
dc.description.abstractSummary Kindergarten is an arena where children should develop good relationships and good mental health. In the last decade, early-standardized programs such as “Være sammen”, Circle Of Security and The Incredible Years have gained a large place with special focus on competence enhancing measures and early intervention. The framework plan for the kindergarten (Kunnskapsdepartementet, 2017a) states that through pedagogical work, kindergarten employees must support, follow up, challenge and strengthen the children based on individual and cultural preconditions (Kunnskapsdepartementet, 2017a, p. 9). The method, which is the foundation for this assignment, is mainly based on a qualitative method. I have used focusgroup interviews with eleven informants in three kindergartens. The kindergartens where in three different municipalities. As a method, the qualitative method became natural, and hence the focusgroup interviews as a procedure. Focusgroup interviews was the best possible way to get firsthand information related to their own experiences and thoughts around the areas of interest. Hermeneutic, the scientific foundation on which the thesis is based on, is about using our own ideas and our own understanding into the new that we should try to understand (Thomassen, 2013, p. 86-87). In the study, I have included relevant theory and research to substantiate my findings. In my study, the informants show enthusiasm for different types of standardized programs, and agree that everyone in the staff should have the same theoretical foundation in the work with the children. In this way, all employees work towards a common goal. At the same time, they also agree with taking care of the relational work, which they believe is the building block for further work with children. My study can help to provide new knowledge to kindergarten employees through the experiences that my informants share, as well as seen in the light of research and theoretical grounding.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleKompetansestyrkende tiltak i barnehagen
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel