The Graphic novel is a new multimodal literary channel based on the visual language of comics.
Abstract
Norsk sammendrag.
Tegneserie romanen er en ny litterær distribusjonskanal basert på det visuelle språket.
Titlen på avhandlingen forteller det samme som innholdet, og det siste beviset på gyldigheten av min hypotese om en ny litterær distribusjonsmåte, kom da en tegneserieroman nylig ble belønnet med Nordisk råds litteraturpris. Dette fortalte i et nøtteskall om bokens kvalitet og at en ny kulturell bølge har endret vår oppfatning av måten å lese på. Multimodal litteratur, har beseiret oss, hånd i hånd med vår digitale hverdag hvor mesteparten av det vi forteller sendes i bilder.
Tegneseriene har utviklet seg sammen med samfunnet og gamle hefte som engang var søppel har vist seg å ha et solid og fleksibelt narrativ, som er i stand til å ta opp og ekspandere til komplekse, lagdelte narrativer, Dette handler om en lærer som vanlighvis brukte velkjent litteratur og ville vurdere om en tegneserieroman eller en kjent klasssiker adaptert til tegneserieroman kunne erstatte en av hans gamle favotitter, Jane Austens Stolhet og fordom.
Etter å ha gjennomgått variert vitenskapelig teori om bruk av tegneserieromaner og adapsjoner av Stolthet og fordom, ble den videre forskning konsentrert om visuell leseferdighet og han oppdaget at den ikke var medfødt og en leser undersøkelse støttet dette.
En ny teori om tegneserienes visuelle språk var svaret som også gav et verktøy til å forstå visuell lese ferdighet, og foreta en narrativ analyse hvor det er mulig å sammenligne bruk av narrativer og de litterære kvalitetene som Austen skaper og gir leseren egne indre bilder.
Målet mitt er å vise at disse imaginære bildene nå er overtatt av en multimodal form som sammen med morfologien til det viuelle språket gjør at den adapterte boken i tillegg kan møte skolens kompteansemål og samtidig legge en ny dimensjon til vår oppfatting av hvordan språk brukes i klasserommet. Abstract.
The Graphic novel is a new multimodal literary channel based on the visual language of comics. The title of my thesis accurately reflects its contents. Recently, a graphic novel was awarded a literary prize by the Nordic Council, providing further evidence to confirm my hypothesis about a new literary channel. This book exemplifies the quality of literature that fits into this new channel and highlights the cultural shift in the way people approach reading.
In today's world, we are surrounded by digital media that heavily rely on visual communication. As a result, literature has evolved into a multimodal form where images and text work together to convey a narrative. Comic books, which were once considered lowbrow entertainment, have also undergone this transformation and have now become graphic novels with complex and layered storylines.
This is about a teacher who used to present a well-known literary title in class and wanted to assess if a graphic novel or an adaptation of a classic that emancipated as a graphic novel could replace one of his old favourites, Jane Austen`s Pride and Prejudice. Investigating various scientific papers about graphic novels in the classroom and adaptations of Pride and Prejudice, he concentrated his further research on visual literacy and found it`s not an inborn ability.
A reader response analysis supported the findings. A new theory presenting the visual language of comics concurred and gave the tools to comprehend visual literacy and perform a narrative analysis making it possible to compare both narratives and the well-known literary qualities that Austen conveys to her readers as imaginative canvases. I aim to show that they are now taken over by multimodality and encapsulated in the morphology of the visual language thus showing that the adapted graphic novel also could meet the government`s competence aims and add a new dimension to our conception of literature and language to the classroom.