Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorØyehaug, Anne Bergliot
dc.contributor.authorKristensen, Petter Dale
dc.date.accessioned2024-02-23T12:52:38Z
dc.date.available2024-02-23T12:52:38Z
dc.date.created2023-07-11T11:17:27Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationActa Didactica Norden (ADNO). 2023, 17 (1), 1-27.en_US
dc.identifier.issn2535-8219
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3119676
dc.descriptionThis is an open access article licensed under the Creative Commons CC BY 4.0 license.(http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/).en_US
dc.description.abstractDenne artikkelen presenterer en studie av seks elever (13–16 år) sin forståelse av naturvitenskapens egenart. Forståelse av naturvitenskapens egenart regnes å være sentralt for et individs evne til å ta informerte beslutninger og valg når det kommer til vitenskapsbaserte problemstillinger. Elevene deltok i en treårig intervensjon med fokus på naturvitenskapelige praksiser og naturvitenskapens egenart, veiledet av norske læreplaner. Elevene laget og testet hypoteser, deltok i planlegging av forsøk, skrev forskningsrapporter og tolket data. I de ulike naturvitenskapelige praksisene ble elevene oppfordret til å uttrykke sin forståelse for naturvitenskapens egenart. Seks elever ble intervjuet om sin forståelse av naturvitenskapens egenart hvert semester på 8., 9. og 10. trinn (unntatt høsten 10. trinn). Resultatene viser at elevene utviklet økt forståelse av flere sentrale aspekter ved naturvitenskapens egenart og en utvikling mot en anerkjennelse av kunnskap som konstruert. Elevene viste manglende forståelse av tolkningens rolle i naturvitenskapen, til tross for at de stadig tolket data i sine utforskninger. Selv om elevene brukte vitenskapelige prinsipper når de reflekterte over problemstillinger, hypoteser og i argumentasjon, så viste de manglende forståelse av slike verdier og prinsipper som underligger den naturvitenskapelige virksomheten. Disse resultatene støtter tidligere funn som vektlegger viktigheten av å hjelpe elevene til å bygge bro mellom aspekter ved naturvitenskapens egenart og elevenes deltakelse i naturvitenskapelige praksiseren_US
dc.description.abstractElevers forståelse av naturvitenskapens egenart (NOS)en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleElevers forståelse av naturvitenskapens egenart (NOS)en_US
dc.title.alternativeElevers forståelse av naturvitenskapens egenart (NOS)en_US
dc.title.alternativeStudents' reflections on the nature of science (NOS)en_US
dc.title.alternativeElevers forståelse av naturvitenskapens egenart (NOS)en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder©2023 Author(s)en_US
dc.source.pagenumber1-27en_US
dc.source.volume17en_US
dc.source.journalActa Didactica Norden (ADNO)en_US
dc.source.issue1en_US
dc.identifier.doi10.5617/adno.9480
dc.identifier.cristin2161926
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal