dc.contributor.advisor | | |
dc.contributor.author | Bolstad, Kjersti Hysing | |
dc.date.accessioned | 2024-03-14T17:10:16Z | |
dc.date.available | 2024-03-14T17:10:16Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.inn:inspera:196507455:98496304 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3122477 | |
dc.description.abstract | Karriereveiledning etter §11 Integreringsloven (2021) ble innført i 2021 og skilte seg ut da
denne gav plikt til karriereveiledning for en gruppe mennesker. Innføringen av loven har skapt
interesse og diskusjoner i fagfeltet om hvem karriereveilederne jobber for.
For å få innblikk i hvordan veiledningen etter denne loven blir gjennomført, er det i denne
oppgaven gjort kvalitative intervjuer med fem karriereveiledere. Videre er deres erfaringer
tolket i en tematisk analyse. Resultatene viser at karriereveilederne erfarer at veiledningens
innhold blir påvirket av loven, men også tolkninger av loven. Dette gjør at veiledningene blir
preget av en teknokratisk diskurs, hvor økonomisk vekst er prioritert. Dette gjør det naturlig å
stille spørsmål som: Jobber karriereveilederen for samfunnet eller individet?
Selv om karriereveilederne har god erfaring som karriereveiledere, erfarer de at denne
veiledningen krever kompetanse utover veiledningskompetanse, blant annet på grunn av en ny
målgruppe. Denne målgruppen krever andre verktøy på grunn av flyktningens bakgrunn,
språk og erfaringer. Karriereveilederne erfarer at det i veiledningen ikke er lett å gjøre
flyktningen klar for å gjøre informerte valg om utdanning og arbeid på grunn av tidspunktet
og tidsrommet for veiledningen. Bedre samarbeid mellom aktørene som jobber med
flyktningen, hvor man blant annet diskuterer målet med karriereveiledningen og hvilke
handlingsrom som finnes, kan bedre tilpasningen av introduksjonsprogrammet til den enkelte
flyktning. Samarbeidet kan sikre at karriereveiledningen blir en del av en prosess ved å sette
veiledningen i sammenheng med Livsmestring i et nytt land. Å sette de ulike elementene i
integreringsprosessen i sammenheng vil også øke mulighetene for å nå målsettingen i
Integreringsloven (2021). | |
dc.description.abstract | Career guidance following Integreringsloven (2021) §11 gained attention due to the obligation
for career guidance for a specific group of individuals. The enactment of the law has
stimulated interest and discussion within the professional field.
To gain insight in how the career guidance under this law is implemented, five qualitative
interviews were conducted with career counselors. Their experiences were interpreted through
thematic analysis. The results indicate that the content of the guidance is influenced not only
by the law but also by interpretations of the law. This results in the characterization of career
guidance by a technocratic discourse, where economic growth is the primary goal. This raises
the question of whether career counselors are working for the benefit of society or the
individual.
Despite having experience as counselors, career counselors find that this particular type of
career guidance demands competencies beyond traditional guidance skills due to the unique
characteristics of the new target group. This target group requires specific tools considering
their background, language, and experiences. Career counselors face challenges in preparing
refugees to make informed choices about education and employment within the limited
timeframe of the career guidance.
Enhanced collaboration among stakeholders working with refugees, where collectively define
the objectives of career guidance and identify available leeway, can enhance the adaptation of
the introduction program for refugees. This collaboration ensures that career guidance
becomes an integral part of a comprehensive process when considered in connection with
other elements in the introduction program. Placing various elements of the integration
process into context will increase the likelihood of achieving the goals outlined in
Integreringsloven (2021). | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | Inland Norway University | |
dc.title | Er samarbeid og tolkning av Integreringsloven nøkkelen til en god integreringsprosess? | |
dc.type | Master thesis | |