Skolelederes erfaringer og møte med religiøst mangfold
Peer reviewed, Journal article
Published version
View/ Open
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Prismet. 2023, 74 (4), 255-275.Abstract
Artikkelen undersøker hvordan en gruppe skoleledere i den norske grunnskolen ser på religionsmangfoldet i skole og samfunn. Studien viser at skolelederne har en sterk bevissthet om å synliggjøre elevenes mangfoldserfaringer som en ressurs for skolefellesskapet. Samtidig synes det å være et sprik i synet på om og eventuelt hvordan religiøst mangfold kan innlemmes i en inkluderende skole. Skolelederne har begrenset kjennskap til trosopplæringsprogrammer som elevene deltar i og er usikre på relevansen trosopplæringsarenaen kan ha for skolen. Slik identifiserer artikkelen et paradoks. På den ene siden er skolelederne opptatt av en ressursorientert mangfoldspedagogikk der elevens livsverden speiles i skolens innhold. På den andre siden signaliseres det usikkerhet om og hvordan religion kan anerkjennes som en erfart dimensjon ved mangfoldet.
Description
Prismet – IKO-Forlaget 2023
Tilgjengelig på https://journals.uio.no//prismet. Publisert under CC BY-NC 4.0.
Fagfellevurdert