Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorBjerkestrand, Marte
dc.date.accessioned2024-06-20T16:10:17Z
dc.date.available2024-06-20T16:10:17Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231461313:37410464
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3135080
dc.description.abstractDenne masteroppgaven utforsker hvordan lærere på ungdomsskolen underviser om rasisme og hva de anser som viktig i den sammenheng. Ved å undersøke rasisme gjennom et teoretisk perspektiv, har rasisme som begrep har vist seg å være uklart og vagt, og det har blitt påvist at det er et skiftende ideologisk rammeverk som mennesker kan bruke (og har brukt) for å diskriminere eller krenke mange forskjellige grupper. Tidligere forskning indikerte at noen lærere er ukomfortable med å undervise om rasisme da det er et sensitivt tema, og lærerstudenter rapporterer en mangel på grunnlag og språk for å adressere temaet, noe som skaper usikkerhet. Noen lærere mener også at tenåringer ikke er modne nok til å ha reflekterte argumenter i en potensiell diskusjon om rasisme, noe som resulterer i unngåelse av temaet. Datainnsamlingen i denne oppgaven består av tre semi-strukturerte intervjuer gjennomført med tre hvite lærere på ungdomsskolen i Innlandet fylke. De rapporterte at det er viktig å undervise om rasisme med den hensikt å øke bevissthet og aksept for andre. Lærerne forklarte at de brukte filmer, bokutdrag og presentasjoner som sine metoder. En av lærerne fremhevet diskusjoner som en fruktbar tilnærming da det oppmuntret elevene til å reflektere over sine utsagn. Lærerne syntes at begreper og opphetede diskusjoner som utfordringer når det gjelder å undervise om rasisme, noe forskning viser at ved å være tydelig og transparent i hva vi mener med et begrep, kan være tilstrekkelig i klasserommet. Flere lærere er forsiktige med å inkludere det multikulturelle klasserommet i sin undervisning på grunn av frykten for å skille de ut, noe Badu (2023) oppmuntrer til da det kan bygge elevenes selvfølelse og verdi i klassen. Mer forskning er nødvendig på feltet for å se om det er ulike praksiser og frykt i et monokulturelt klasserom, og om ikke-hvite lærere har andre tilnærminger til temaet.
dc.description.abstractThis master’s thesis explores how teachers in lower secondary school teach about racism and what they find important in that regard. By researching racism through a theoretical perspective, racism as a term has been shown to be amorphous and vague and proven to be a changing ideological framework which people can use (and have used) to discriminate or violate many different groups. The previous research indicated that some teachers are uncomfortable teaching about racism as it is a sensitive topic, and teacher students report a lack of foundation and language to address the topic which cultivates insecurity. Some teachers also believe that teenagers are not mature enough to have reflected arguments in a potential discussion about racism, resulting in avoidance of the topic. The data collection in this thesis consists of three semi-structured interviews conducted with three white teachers in lower secondary school in Innlandet county. They reported that it is important to teach about racism with the intention of raising awareness and acceptance towards others. The teachers explained that they used films, book excerpts, and presentations as their practices. One of the teachers highlighted discussions as a fruitful approach as it encouraged the pupils to bring reflected arguments. The teachers found conceptual terms and heated arguments to be challenges regarding teaching about racism, through which research indicates that by remaining clear and transparent in what we mean by a term, could be sufficient in the classroom. Several teachers are careful in including the multiculturality in their teaching due to the fear of singling them out, something Badu (2023) encourages at it can build the pupils’ self-esteem and sense of value in the class. More research is needed in the field to see if there are different practices and fears in a monocultural classroom, and if non-white teachers have different approaches to conceptual terms.
dc.languageeng
dc.publisherInland Norway University
dc.titleTeachers' cognition on teaching about racism
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel