Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorHurtic, Mirnes Amor
dc.date.accessioned2024-06-20T16:10:25Z
dc.date.available2024-06-20T16:10:25Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231443202:116890932
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3135081
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractSammendrag Denne masteroppgaven undersøker hvilke tanker og holdninger ungdomsskoleelever har til religiøst mangfold. Oppgaven tar mer presist for seg hvordan ungdomsskoleelever forholder seg til annerledes troende – den religiøse andre. Forskningsmaterialet er blitt samlet inn på bakgrunn av en forskningsmetode som kan sies å være en blanding av kvalitativ og kvantitativ metode. Metoden som er blitt brukt er et spørreskjema med åpne svaralternativer. De som har svart på spørreskjemaet er ungdom mellom 13-16 år. Disse elevene går på offentlige skoler i Norge hvor et mangfold av religioner er representert. Det teoretiske rammeverket om uenighetsfelleskap (2016) av Laird Iversen og Trine Ankers doktorgradsavhandling «Respect and Disrespect Social Practices in a Norwegian Multicultural School» (2011), danner grunnlaget for å si noe om hvilke holdninger ungdomsskoleelever har i møtet med elever som praktiserer en annen religion. Sentrale funn fra denne studien viser at ungdom stiller seg positive til det å leve sammen med elever som praktiserer en annen religion, har andre verdier og meninger «uenighetsfelleskap» (2016). Et annet sentralt funn er at de ser på det religiøse mangfoldet som en ressurs, hvor de trekker frem at de kan lære mye av den religiøse andre og at kunnskap om hverandre bidrar til økt forståelse for hverandres ulikheter. Ungdommene trekker også frem respekt som sentralt i møtet med elever som praktiserer en annen religion. Hva de legger i dette, er noe ulikt. Noen av ungdomsskoleelevene ser ut til å ha en oppfatning av at begrepet respekt er det «riktige svaret» i møtet med det religiøse mangfoldet, uten at de sier så mye mer enn det. Flere av ungdomsskoleelevene har tanker som gir uttrykk for at de ser respekt i sammenheng med kunnskap, handling og holdning. Når de møter andre elever med respekt, så mener de at det henger sammen med disse måtene å forstå og fremvise respekt på. Denne avhandlingen er en del av forskningsprosjektet «Ikke-formell trosopplæring, offentlig skole og religiøse minoriteter i Norge» (FAITHED) og er et bidrag innenfor forskningsfeltet religion og ungdom.
dc.description.abstractAbstract This thesis will give an insight to and discuss the thoughts and attitudes that young pupils have towards religious diversity. The research method used in this study is a mix between a qualitative and quantitative research method. The research method used in this study is a survey with open answer options. The group of people, whom answered the survey, were young pupils in the age group 13-16 years. In this study, all of the students went to public schools where diverse religions were represented. The theory in uenighetsfelleskap (2016) by Laird Iversen and the doctoral dissertation by Trine Anker «Respect and Disrespect Social Practices in a Norwegian Multicultural School» (2011), lays the foundation to discuss young pupils attitudes towards students with different religious believes. Central findings in this study shows that young pupils have positive attitudes towards students who practices other religions and have different values and opinions “uenighetsfelleskap” (2016). Other findings from this study shows that young pupils believe that the religious diversity leads to better knowledge about each other, which is an important factor when we try to accept and understand the differences between people. Young pupils also seem to think that respect is important when interacting with students who believes in other religions. It may seem that their perception of respect is different. Numerous of the young pupils participating in this study also seem to think that respect is linked to knowledge, action and attitude. This thesis is part of the project «Ikke-formell trosopplæring, offentlig skole og religiøse minoriteter i Norge» (FAITHED), and is a contribution in the research field religion and young pupils.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleUngdom og religiøst mangfold
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel