dc.contributor.advisor | | |
dc.contributor.author | Kanestrøm, Erik | |
dc.contributor.author | Walderhaug, Lina-Mari | |
dc.date.accessioned | 2024-06-25T16:10:25Z | |
dc.date.available | 2024-06-25T16:10:25Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.inn:inspera:222043456:229023926 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3135755 | |
dc.description.abstract | Hensikt - Tidligere forskning har enten fokusert på digitale endringer i bankbransjen eller holdning til endring. Denne studien kombinerer disse temaene for en dypere forståelse for hvilken påvirkning digitale endringer har for finansrådgiveres holdning. Studiens hensikt er å undersøke sammenhengen mellom drivere til digitale endringer og finansrådgiveres holdning til endring.
Metode - Studien har benyttet et kvalitativt fenomenologisk design. Forskningens empiriske grunnlag baserer seg på tolv dybdeintervjuer med finansrådgivere representert fra fem ulike banker. For å styrke studiens validitet og reliabilitet ble det lagt til grunn ulike utvalgskriterier. Studiens funn blir sett i sammenheng med eksisterende teori om blant annet digitalisering, digital transformasjon, motivasjon og holdning til endring.
Funn - Det eksisterer ulike forståelser av digitalisering blant studiens informanter, men majoriteten tolker begrepet i retning av at manuelle oppgaver blir automatisert. Bankbransjen har gjennomgått en rekke digitale endringer grunnet ulike interne og eksterne drivere. Samtlige informanter er positive til digitalisering, såfremt nye digitale endringer ikke resulterer i økt administrativt arbeid og redusert finansiell rådgiving.
Konklusjon - Som et resultat av studiens undersøkelse og analyse ble det kartlagt syv drivere til digitale endringer som videre ble vurdert til å ha en individuell påvirkningskraft på finansrådgivernes holdning til endring. Studiens utfall blir visualisert i modell 1, som illustrerer sammenhengen mellom drivere til digitale endringer og finansrådgivernes holdning til endring.
Begrensninger - Studiens omfanget er eksplisitt rettet mot digitale drivere i bankbransjen og hvordan digitalisering påvirker finansrådgivere i bankbransjen. Begrensningen reduserer generaliserbarheten overfor andre relevante fagområder.
Implikasjoner - Studiens resultat bidrar til økt forståelse for finansrådgivernes holdning til endring, noe som gir ledere en unik mulighet til å identifisere og bearbeide faktorer som bidrar til positive og negative holdninger. Videre åpner studien opp for videre forskning ved å aktualisere nye perspektiver og påvirkningsfaktorer, hvor modell 1 er utformet som et fundament til videre forskning. | |
dc.description.abstract | Purpose - Existing research has either focused on digital changes in the banking industry or an attitude change approach. This study combines these themes for a deeper understanding of the impact digital changes have on the attitude of financial counselor. The purpose of the thesis is to examine the connection between factors of digital change and financial counselor attitude to change.
Methodology - The study used a qualitative phenomenological design. The research empirical foundation is based on twelve in-depth interviews with financial counselor represented from five different banks. In order to fortify the edifice of the studies validity and reliability, different selection criteria were utilized. This erudite research is related with existing theory on, among other things, digitalization, digital transformation, motivation and attitude towards change.
Results - There are different understandings of digitalization among informants in the study, but the majority interpret the term as where manual processes are getting automated. The banking industry has undergone a number of digital changes due to various internal and external factors. All informants are positive to digitalization as long as new digital changes do not result in increased administrative work as well as reducing financial advising.
Conclusion - As a result of the study's analysis, seven factors of digital change were detected which were further assessed to have an individual influence on the financial counselor's attitude to change. The studies outcome is visualized in model 1, which illustrates the relation between factors of digital change and the financial counselor attitude to change.
Limitations - The scope of the research is explicitly aimed at digital factors in the banking industry and how digitalization affects financial counselor in the banking industry. The limitation reduces generalizability to other relevant subject areas.
Implications - The thesis results contribute to an increased understanding of the financial counselor attitude to change, which gives managers a unique opportunity to identify and process factors that contribute to positive and negative attitudes. Furthermore, the thesis opens up further research by actualizing new perspectives and influencing factors, where model 1 is designed as a foundation for further research. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | Inland Norway University | |
dc.title | Drivere til digitalisering i bankbransjen og deres innvirkning på finansrådgivernes holdning til endring | |
dc.type | Master thesis | |