Navigere i cyberdomenet: Essensielle kompetansekomponenter for cyberteknikere
Description
Full text not available
Abstract
SammendragStudien tar utgangspunkt i behovet for å forstå kompetansebehovene i møte med den teknologiske utviklingen innen informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) gitt den stadig økende kompleksiteten i cyberdomenet. Dette er relevant ettersom eksisterende forskning peker på viktigheten av kompetanseressurser for virksomheters effektivitet og lønnsomhet, samt behovet for både tekniske og sosiale ferdigheter i fremtidens cypertekniske arbeidsstyrke. Studien søker å besvare to sentrale spørsmål: Først, hvilke kompetansekomponenter ansees som viktige hos Forsvarets cyberteknikere? Og videre, hvilke kompetansekomponenter fremmes som viktige i lys av den teknologiske utviklingen innen IKT? Disse spørsmålene knyttes til akademiske bidrag som forslår essensielle kompetansekomponenter for cyberteknikere. Dette må forankres i den eksisterende forskning innen kompetanse og operasjonalisering til håndterbare kategorier. Metoden som benyttes er en kvalitativ casestudie med fokus på personell involvert med kompetansen til teknikere som arbeider cyberdomenet i Forsvaret. For å kunne besvare studiens spørsmål ble analysemetoden, tematisk analyse med åpen koding anvendt. Denne studien har ført til funn som inkluderer tildligere identifisert kompetansekomponenter og vekting av disse for cyberteknikere i Forsvaret fra tidligere akademiske bidrag. Videre ble det også identifisert andre viktige kompetansekomponenter som ikke ble redegjort for i litteraturgjennomgang tilknyttet denne studie. Disse presenteres i en modell som visualiserer nåværende og fremtidige kompetansebehov, med sikte på å implementere funnene praktisk og knytte dem til eksisterende teori om kompetanse og kompetansekategorier.I denne studien har det ikke vært anledning til å inkludere utfordringer knyttet til læringsprosesser, kompetansetilegnelse, utvikling og forvaltning av kompetanse. Videre foreslås det gjennomføring studier med fokus på rekruttering og å beholde kompetanse i virksomheter som preges av teknologisk utviklingen og den stadig økende kompleksiteten i cyberdomenet. Andre interessante momenter å studere ville vært en mer inngående studie som studerer fenomenet på gruppe nivå får å kunne håndtere kompetansebehovet i fremtiden. SummaryThis master's thesis is based on the need to understand the competency requirements in response to the technological advancements within the information and communication technology (ICT) domain, given the increasing complexity in the cyber domain. This is relevant as existing research highlights the importance of competency resources for organizational efficiency and profitability, as well as the need for both technical and social skills in the future cyber-technical workforce.The study seeks to answer two central questions: First, what competency components are considered important for the Defense cyber technicians? And secondly, what competency components are promoted as important in light of the technological advancements within ICT? These questions are linked to academic contributions suggesting essential competency components for cyber technicians, which must be grounded in existing research on competency and operationalization into manageable categories.The method used is a qualitative case study focusing on personnel involved in the competency of technicians working in the cyber domain in the Defense sector. To answer the study's questions, the analysis method used was thematic analysis with open coding.This study has resulted in findings that include previously identified competency components and their weighting for cyber technicians in the Defense sector from previous academic contributions. Furthermore, other important competency components were also identified that were not accounted for in the literature review associated with this study. These are presented in a model that visualizes current and future competency needs, aiming to practically implement the findings and link them to existing theory on competency and competency categories.This study did not have the opportunity to include challenges related to learning processes, competency acquisition and development, and competency management. Furthermore, it is suggested to conduct studies focusing on recruitment and retention of competency in organizations characterized by technological advancements and the increasing complexity in the cyber domain. Other interesting aspects to study would include a more in-depth examination of the phenomenon at the group level to address future competency needs.