Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorSterud, Siri.
dc.date.accessioned2024-06-28T16:10:23Z
dc.date.available2024-06-28T16:10:23Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231461313:51096541
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3136656
dc.description.abstractManifestering har det siste året dukket opp på flere ulike medier, og blitt et populært fenomen blant unge. Den moderne forståelsen av fenomenet har bakgrunn i boken The Secret skrevet av den australske forfatteren Rhonda Byrne som kom ut i 2007. Fenomenet manifestering har i dag blomstret opp igjen, og spredd seg raskt til det unge publikummet via sosiale medier. Kort forklart handler The Secret om nettopp hemmeligheten til et lykkelig og suksessfullt liv, og hvordan du enkelt kan manifestere deg frem til dette ved hjelp av naturloven, The law of attraction, og troen på universet. Oppgavens problemstilling er: Hvordan fremtrer fenomenet manifestering for ungdom, og hvordan kan det eventuelt ha en plass i KRLE-faget? Denne oppgaven vil først rette seg mot hvordan ungdom kan oppfatte manifestering slik det fremtrer i sentrale medier, med et spesielt henblikk på dagens religionsforståelse og nyreligiøsitet. Deretter vil jeg rette blikket mot KRLE-faget, og hvordan plass manifestering eventuelt kan ha i dagens KRLE-fag. Dette vil bli drøftet med bakgrunn i hvordan manifestering fremtrer for ungdom. Forskningsmetoden som er benyttet er en kvalitativ innholdsanalyse med en hermeneutisk tilnærming, og materialet er hentet fra sosiale medier plattformen TikTok, og en podkastepisode fra podkasten, Litt bedre. Det teoretiske rammeverket består i hovedtrekk av religion i mediene, nyreligiøsitet og religionsdidaktikk. Dette vil sammen med analyse av materiale danne grunnlaget for å forstå hvordan manifestering fremtrer for ungdom, om det kan være et religiøst ungdomsfenomen, og om det ut ifra denne forståelsen kan ha en plass i dagens KRLE-fag. De viktigste funnene som blir belyst i denne oppgaven er hvordan manifestering fremtrer i sentrale ungdoms medier som et religiøst fenomen, og hvordan vi kan plassere manifestering innenfor nyreligiøsiteten. Dette gjør at manifestering er et aktuelt religiøst ungdomsfenomen som kan bli brukt i KRLE-faget slik at ungdommers livsverden blir en større del av faget. Avslutningsvis vil jeg peke på hvordan denne oppgaven reiser nye spørsmål til hvordan vi kan forstå dagens ungdomsreligiøsitet, og fremtidens religiøse-trender. Nøkkelord: Manifestering, religion, nyreligiøsitet, ungdom, medier, universet, religionsundervisning.
dc.description.abstractTrend or belief? A qualitative analysis of how manifestation appears for youth’s and a reflection of today`s KRLE subject Manifestation has emerged on several different media platforms over the past year, becoming a popular phenomenon among young people. The phenomenon originates from The book, The Secret, written by Australian author Rhonda Byrne, which was published in 2007. The manifestation phenomenon has resurfaced today and rapidly spread to young audiences through social media. In essence, The Secret revolves around the secret to a happy and successful life and how one can easily manifest this using the laws of nature, The Law of Attraction, and belief in the universe. The research question is: How does the phenomenon of manifestation appear for young people, and how can it possibly have a place in the KRLE subject? This study will first focus on how young people understand manifestation by analyzing and discussing materials from key media sources in the dissemination of manifestation, with a particular focus on contemporary religious understanding and new religiosity. The task will then turn to the subject of KRLE, examining how manifestation might fit into The KRLE curricula. This will be discussed based on how manifestation appears to young people. The research method used is a qualitative phenomenological content analysis with a hermeneutic approach, drawing material from the social media platform TikTok and a podcast episode from the podcast, Litt bedre. The theoretical framework mainly consists of religion in the media, new religiosity, and religious didactics. This, along with the analysis of materials, will form the basis for understanding how manifestation presents itself to young people, whether it can be considered a religious youth phenomenon, and whether, based on this understanding, it could have a place in KRLE curricula. The main findings highlighted in this task are how young people can perceive manifestation as a religious phenomenon and how we can place manifestation within the realm of new religiosity. This makes manifestation a relevant religious youth phenomenon that could be incorporated into KRLE curricula, thereby integrating young people's lifeworlds more fully into the subject. In conclusion, I will address how this task raises new questions about how we can understand contemporary youth religiosity and future religious trends. Keywords: Manifestation, religion, new religiosity, youth, media, universe, religious education.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleTrend eller tro? En kvalitativ analyse av hvordan manifestering fremtrer for ungdom og en refleksjon over dagens KRLE-fag
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel