Show simple item record

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorHaugsbø, Håkon
dc.date.accessioned2024-06-29T16:10:21Z
dc.date.available2024-06-29T16:10:21Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231461313:51096370
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3136905
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har som formål å undersøke hvordan lærere bruker representasjoner i naturfagundervisning med flerspråklige elever. To naturfagslærere blir observert når de underviser i henholdsvis en ordinær naturfagsklasse, og i en innføringsklasse i naturfag. Innføringsklassen består av elever som snakker forskjellige språk og som har kommet til Norge på bakgrunn av ulike faktorer. Her skal de tilegne seg det norske språket som undervisningsspråk, i tillegg til det naturfaglige fagstoffet, som kan være krevende nok i seg selv. Problemstillingen som undersøkes i masteroppgaven er: Hvordan bruker lærere representasjoner i naturfagundervisningen for å møte elevers varierte erfaringer og bakgrunn? For å undersøke problemstillingen observerer jeg to lærere når de underviser i klasser som de er lærere i til vanlig. Jeg observerte to undervisningsøkter, en hos hver av lærerne. For å få utfyllende informasjon gjennomførte jeg også samtaler med lærerne i forkant og etterkant av observasjonen. Det er intervjuet i etterkant av observasjonen og observasjonsnotatene som utgjør datamaterialet i masteroppgaven. Data fra observasjon og intervju er analysert ved bruk av analysekategorier som jeg har utviklet på bakgrunn av tidligere studier. Intervjuene belyser lærernes forståelse av representasjoner, deres bevissthet rundt bruk av representasjoner, deres bruk av ikke-lingvistiske representasjoner og deres bruk av språklige representasjoner. Observasjonen belyser lærernes hyppighet i bruk av språk, tegning, digitale ressurser og gestikuleringer i løpet av undervisningen. Disse overordnede representasjonene er i tillegg delt inn i flere representasjonsformer for å konkretisere representasjonene enda mer. Funnene i masterprosjektet tyder på at lærernes hyppighet i bruk av representasjoner er relativt lik i innføringsklassen og i den ordinære klassen. Et unntak er bruk av gestikuleringer, som i stor grad, blir brukt som et hjelpemiddel i innføringsklassen. Lærernes forståelse og bevissthet av representasjoner vises også ulikt i resultatene. Lærerne benytter seg av varierte representasjoner i undervisningen for å fremme elevenes læring. Læreren i den ordinære klassen tar oftere i bruk tegning og digitale ressurser, mens læreren i innføringsklassen bruker flere gestikuleringer. Bevisst bruk av språk vektlegges i flere tilfeller av begge lærerne. Den varierte og tilpassede bruken av representasjoner blir også trukket frem som viktig av begge lærerne i intervjuene, og bør fortsettes med for å øke elevenes læring i naturfag.
dc.description.abstractThis master's thesis aims to examine how teachers use representations in science education with multilingual students. Two science teachers are observed while teaching in both a regular science class and an introductory science class. The introductory class consists of students who speak different languages and who have come to Norway for various reasons. Here, they are acquiring the Norwegian language as the language of instruction, in addition to the scientific content, which can be challenging in itself. The research question investigated in the master's thesis is: How do teachers use representations in science education to accommodate students' varied experiences and backgrounds? To investigate the research question, I observed two teachers teaching classes they normally teach. I observed two teaching sessions, one with each teacher. To gather complementary information, I also conducted interviews with the teachers before and after the observation. The post-observation interviews and observation notes constitute the data material in the master's thesis. Data from observation and interviews are analyzed using analysis categories developed based on previous studies. The interviews shed light on the teachers' understanding of representations, their awareness of using representations, their use of non-linguistic representations, and their use of linguistic representations. The observation highlights the teachers' frequency of using language, drawing, digital resources, and gestures during teaching. These overarching representations are further divided into multiple forms of representation to further specify them. The findings of the master's project suggest that the teachers' frequency of using representations is relatively similar in the introductory class and the regular class. An exception is the use of gestures, which are predominantly used as an aid in the introductory class. The teachers' understanding and awareness of representations also appear differently in the results. The teachers employ varied representations in teaching to enhance students' learning. The teacher in the regular class more often uses drawing and digital resources, while the teacher in the introductory class uses more gestures. Conscious use of language is emphasized in several instances by both teachers. The varied and adapted use of representations is also highlighted as important by both teachers in the interviews and should continue to increase students' learning in science.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleLæreres bruk av representasjoner i språklig heterogene naturfagsklasser
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record