Hvilke konkrete utfordringer møter controllere som følge av digitaliseringen av arbeidsverktøy og hvordan håndterer de disse utfordringene?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3137388Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselBeskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Både digitalisering generelt og av controlleren og dens rolle har blitt studiert tidligere i ulike former og fra ulike perspektiv. Ettersom dette er et felt som stadig er i endring og det selv på få år er store forskjeller i verktøy og strategier var hensikten vår med denne studien og komme med en dypere innsikt i hvilke utfordringer som digitalisering har gitt controllerrollen og hvordan disse kan løses.
Studien er en kvalitativ studie der vi har intervjuet fem controllere med varierende erfaring og ulike bakgrunner for å se hvordan disse har møtt digitalisering og hvordan de har løst ulike utfordringer knyttet til dette.
Vi ser at det er flere ulike utfordringer som har dukket opp, mye knyttet til tempoet endringene skjer i og kravet til ulik type kompetanse dette har medført. Hvordan endringen fra en rapporterende rolle med et sett kjerneoppgaver har endret seg til å bli en mer fri rolle der egen fantasi og kompetanse i stor grad påvirker hvordan arbeidshverdagen faktisk er.
Det er fremdeles slik at en bruker noe tid på kjerneoppgaver og må ha den tradisjonelle økonomiske forståelsen, men det er en felles enighet blant respondentene om at ferden mot å bli mer forretningspartner enn ren rapporterende rolle fortsetter noe som også støttes av teorien.
For å vise effekten på dette har vi snakket med erfarne controllere og skriver dermed oppgaven basert på dette. Først gjennom å presentere teori rollen rollene og digitalisering i seg selv og senere ved dybdesamtaler med de som føler det på kroppen i hverdagen.
I en verden der teknologi generelt opplever en eksponentiell vekst på mange områder blir denne studien også en generell forklaring rundt hvordan rollen fungerer i 2024 når oppgaven er skrevet Both digitalization and the role of the controller has been studied before in different forms and from different perspectives. Since it’s a field that’s constantly changing in such a way that even a few years will have a big impact on the tools and strategies. Our objective in this study was to get a deeper insight on what challenges this had given to the role of the controller and how these can be solved.
The study is qualitative and was conducted by us interviewing 5 different controllers with varying degrees of experience and backgrounds too see how they have handled the changes in their role and tools.
We have learned there are several challenges that have occurred, a lot of them are connected to the speed of the changes and the demand this has had on the competencies of the controllers in general. This has resulted in the change of the controller from a historic reporting role to a more flexible and “self-made” role where the imagination and competencies will affect what the daily tasks and possibilities of the controllers can be.
While there is still time spent on the old core tasks, and a need for a controller to have the traditional economic knowledge, there is a development toward a more business partner-oriented role, which is backed up both from our interviewees and from the literature.
Through our study we have spoken to experienced controllers and the thesis is written after getting their points of view. First, we write about the existing literature both about the digitalization process in itself and the role of the controller. Then through the results of our dialogue with the controllers themselves.
In a world where the technological development is growing exponentially this study will serve as a window to how the situation was and was viewed in 2024