Ungdomsskolelæreres møte med samtaleroboter.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3137812Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
I denne oppgaven har vi undersøkt læreres opplevelser med samtaleroboter i skolen.Tittelen for oppgaven er Ungdomsskolelæreres møte med samtaleroboter. Gjennom sekssemistrukturerte intervjuer har vi forsøkt å forstå hvordan samtaleroboter potensielt påvirkerlærernes hverdag. Problemstillingen vi har tatt utgangspunkt i er:Hvilke tanker, erfaringer og antagelser har lærere om samtaleroboter i skolen?Hensikten har vært å få innsikt i lærernes møter med samtaleroboter og hvilke muligheterog utfordringer de ser, samt hva de mener de trenger av bistand. Intervjudataene er analysertgjennom en tematisk analyse. Ved hjelp av kulturhistorisk aktivitetsteori (KHAT) viser vi tilulike spenninger i deres aktivitetssystemer, samt ønskede tiltak.Lærerne opplever sin kunnskap som begrenset og etterlyser organiserte former forkompetanseheving, som skoleledelsen ikke har prioritert. Dette skaper en motsetning mellomlærernes behov og ledelsens ansvar. Uformelle læringssituasjoner, ofte ledet av teknologiskeildsjeler, har vært nyttige. Det er en kollektiv oppfatning om at samtaleroboter vil værefremtredende i fremtidens skole og samfunn, noe som skaper behov for retningslinjer for etiskbruk.Når det gjelder undervisnings- og vurderingspraksis, har lærerne brukt samtaleroboternøkternt, hovedsakelig til planlegging og inspirasjon. Teknologien viser potensial for å reduserearbeidsmengden, men begrensninger i teknologi eller lærernes kompetanse gjør at potensialetikke alltid realiseres. Det er bekymring for elever som ikke bruker teknologien, da dette kan føretil større faglige og digitale skiller. Vurderingspraksis er ikke nevneverdig påvirket avsamtaleroboter, men teknologien har aktualisert debatten om vurdering, noe som legger press påbehovet for bedre opplæring og klare retningslinjer for effektiv bruk av samtaleroboter sompedagogisk hjelpemiddel. In this master thesis, we have investigated teachers' experiences with chatbots in schools.The title of the thesis is Middle school teachers Encounter with Chatbots. Through sixsemi-structured interviews, we have attempted to understand how chatbots might potentiallyaffect teachers' everyday work. The research question we have focused on is:What thoughts, experiences, and assumptions do teachers have about chatbots inschools?The aim has been to gain insight into teachers' encounters with chatbots, the opportunitiesand challenges they foresee, and what kind of support they believe they need. The interview datahave been analyzed thematically. Using Cultural-Historical Activity Theory (CHAT), wehighlight various contradictions in their activity systems and desired measures.Teachers perceive their knowledge as limited and call for organized forms of professionaldevelopment, which school leadership currently has not prioritized. This creates a contradictionbetween teachers' needs and the responsibilities of leadership. Informal learning situations, oftenled by technological enthusiasts, have been beneficial. There is a collective belief that chatbotswill play a prominent role in the future of schools and society, creating a need for ethicalguidelines.Regarding teaching and assessment practices, teachers have limited use of chatbots,mainly for planning and inspiration. The technology shows potential to reduce workload, butlimitations in technology or teachers' competence mean this potential is not always realized.There is concern for students who do not use the technology, as this could lead to greateracademic and digital divides. Assessment practices have not been significantly impacted bychatbots, but the technology has intensified the debate on assessment, highlighting the need forbetter training and clear guidelines for the effective use of chatbots as educational tools.