dc.contributor.advisor | | |
dc.contributor.author | Olsen, Thomas | |
dc.contributor.author | Seppola, Arild | |
dc.date.accessioned | 2024-07-03T16:10:23Z | |
dc.date.available | 2024-07-03T16:10:23Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.inn:inspera:231462210:51096703 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3137813 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | I denne oppgaven har vi undersøkt læreres opplevelser med samtaleroboter i skolen. Tittelen for oppgaven er Ungdomsskolelæreres møte med samtaleroboter. Gjennom seks semistrukturerte intervjuer har vi forsøkt å forstå hvordan samtaleroboter potensielt påvirker lærernes hverdag. Problemstillingen vi har tatt utgangspunkt i er:
Hvilke tanker, erfaringer og antagelser har lærere om samtaleroboter i skolen?
Hensikten har vært å få innsikt i lærernes møter med samtaleroboter og hvilke muligheter og utfordringer de ser, samt hva de mener de trenger av bistand. Intervjudataene er analysert gjennom en tematisk analyse. Ved hjelp av kulturhistorisk aktivitetsteori (KHAT) viser vi til ulike spenninger i deres aktivitetssystemer, samt ønskede tiltak.
Lærerne opplever sin kunnskap som begrenset og etterlyser organiserte former for kompetanseheving, som skoleledelsen ikke har prioritert. Dette skaper en motsetning mellom lærernes behov og ledelsens ansvar. Uformelle læringssituasjoner, ofte ledet av teknologiske ildsjeler, har vært nyttige. Det er en kollektiv oppfatning om at samtaleroboter vil være fremtredende i fremtidens skole og samfunn, noe som skaper behov for retningslinjer for etisk bruk.
Når det gjelder undervisnings- og vurderingspraksis, har lærerne brukt samtaleroboter nøkternt, hovedsakelig til planlegging og inspirasjon. Teknologien viser potensial for å redusere arbeidsmengden, men begrensninger i teknologi eller lærernes kompetanse gjør at potensialet ikke alltid realiseres. Det er bekymring for elever som ikke bruker teknologien, da dette kan føre til større faglige og digitale skiller. Vurderingspraksis er ikke nevneverdig påvirket av samtaleroboter, men teknologien har aktualisert debatten om vurdering, noe som legger press på behovet for bedre opplæring og klare retningslinjer for effektiv bruk av samtaleroboter som pedagogisk hjelpemiddel. | |
dc.description.abstract | In this master thesis, we have investigated teachers' experiences with chatbots in schools. The title of the thesis is Middle school teachers Encounter with Chatbots. Through six semi-structured interviews, we have attempted to understand how chatbots might potentially affect teachers' everyday work. The research question we have focused on is:
What thoughts, experiences, and assumptions do teachers have about chatbots in schools?
The aim has been to gain insight into teachers' encounters with chatbots, the opportunities and challenges they foresee, and what kind of support they believe they need. The interview data have been analyzed thematically. Using Cultural-Historical Activity Theory (CHAT), we highlight various contradictions in their activity systems and desired measures.
Teachers perceive their knowledge as limited and call for organized forms of professional development, which school leadership currently has not prioritized. This creates a contradiction between teachers' needs and the responsibilities of leadership. Informal learning situations, often led by technological enthusiasts, have been beneficial. There is a collective belief that chatbots will play a prominent role in the future of schools and society, creating a need for ethical guidelines.
Regarding teaching and assessment practices, teachers have limited use of chatbots, mainly for planning and inspiration. The technology shows potential to reduce workload, but limitations in technology or teachers' competence mean this potential is not always realized. There is concern for students who do not use the technology, as this could lead to greater academic and digital divides. Assessment practices have not been significantly impacted by chatbots, but the technology has intensified the debate on assessment, highlighting the need for better training and clear guidelines for the effective use of chatbots as educational tools. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | Inland Norway University | |
dc.title | Ungdomsskolelæreres møte med samtaleroboter | |
dc.type | Master thesis | |