Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorTokerud, Kine
dc.date.accessioned2024-07-03T16:10:40Z
dc.date.available2024-07-03T16:10:40Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231804232:129589802
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3137817
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse for å finne svar på problemstillingen: Hvordan tilrettelegger lærere på mellomtrinn for elever med dysleksi for å bygge opp og opprettholde deres læringsmotivasjon? Formålet med denne oppgaven er å belyse hvordan lærere på mellomtrinn organiserer, gjennomfører og samarbeider for best mulig tilrettelegging for disse elevene. Hensikten i tillegg til å belyse arbeidet deres er også å studere hvordan arbeidet med relasjonen påvirker elevens læringsmotivasjon. For å finne svar på dette har jeg benyttet meg av metoden kvalitativt forskningsintervju. Denne formen for datainnsamling er en kvalitativ metode som gir forsker innsikt i informantenes subjektive erfaringer, den egner seg til å belyse fenomener innenfor et bestemt tema hvor den subjektive opplevelsen til aktørene står i sentrum. Kvalitative forskningsintervjuer kan gjøres på forskjellige måter. I dette prosjektet er det brukt semistrukturert intervju som vil si at jeg har opprettet en intervjuguide, men under intervjuene har denne fungert som rettledning for å holde samtalen inne på tematikken og ikke som et dokument som skulle følges punktvis. Dette har resultert i at informantene har fått snakke fritt under intervjuene. I tråd med fenomenologien og hermeneutikken er resultatene fra intervjuundersøkelsene beskrevet så nært informantenes fortellinger som mulig, og tolket gjennom det hermeneutiske perspektivet. Kunnskapsstatus, relevant forskning og det teoretiske grunnlaget er rettet inn mot motivasjon, mestring, læring, spesialpedagogikk, relasjonskompetanse og inkludering. Dette er hovedbegrepene i denne oppgaven som blir presentert sammen med en redegjørelse for diagnosen dysleksi og som blir hentet opp igjen under drøftingen. Resultatene fra denne undersøkelsen viser at lærerne legger stor vekt på relasjonen til elevene for å tilrettelegge for dem. Relasjonen knytter de opp mot elevenes motivasjon, mestring og læring, samt at resultatene viser at organisering og gjennomføring av tilrettelegging i så stor grad som mulig gjøres på elevenes premisser med støtte fra læreren fordi lærerne opplever at det er slik de best ivaretar deres læringsmotivasjon. De beskriver en hverdag hvor det å lytte til elevens stemme står i sentrum, og at å bygge og opprettholde relasjonen er svært viktig. Dette masterprosjektet søker å belyse arbeidshverdagen til lærere som arbeider med elever med dysleksi. Hva som er utfordrende med tilretteleggingen, hva de gjør, hvordan lærere selv opplever det og hva de mener fungerer.
dc.description.abstractThis master’s thesis is a qualitative research paper to find the answers to this thesis statement: How do teachers in the upper primary levels facilitate for students with dyslexia to build and maintain their learning motivation? The purpose of this paper is to shed a light on how teachers in the upper primary levels organize, implements, and cooperate to best facilitate for these students. The purpose is also to shed light on and study how this work with building relations affects the student’s learning motivation. I have used the method of qualitative research interview to find the answer to this. This whey of gathering empirical data is a qualitative method that gives the researcher insight into the informant’s subjective experiences, it is a suitable method to shed light on different phenomena within a specific theme where the subjective experiences of people is what we want to research. Qualitative research interviews can be done in different ways. In this project the semi structured interview is used, meaning I have created an interview guide, but during the interviews this guide has been used more as a guidance to keep the conversation within the theme rather than a document that has been followed to the point. With the result that the informants have been able to freely talk about the subject. In line with phenomenology and hermeneutics the results from the interviews are described as accurate to the informant’s descriptions as possible and interpreted though the hermeneutic perspective. The status of today’s knowledge in the field, relevant research and the theoretical basis is aimed towards motivation, mastering in school, learning, special education, relational competence, and inclusion. These are the main topics in this paper that will be presented with a statement considering dyslexia and that will be retrieved again during the discussion. The result from this research shows that teachers put a great value in their relationship and connection with the students to be able to facilitate for them. They tie the relationship to the student’s motivation, mastering in school and learning, the results also show that teachers organize and implement the facilitation on the premisses of the students in as large a degree as possible. Because they believe that while doing so and giving the students the support they need, they keep the students learning motivation up. They describe an everyday life where listening to their students’ voices is in the most important, as well as building and maintaining a good connection and relationship with them. This master’s project aims to shed light on the work life of teachers that works with students with dyslexia. What the challenges are with the facilitation, what they are doing, how the teachers themselves experience it and what they believe work.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.title"Vi skal alle samme vei" en kvalitativ studie om tilrettelegging for dysleksi.
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel