dc.contributor.author | Kvammen, Per Ivar | |
dc.contributor.author | Kulbrandstad, Lise Iversen | |
dc.date.accessioned | 2024-07-04T13:09:47Z | |
dc.date.available | 2024-07-04T13:09:47Z | |
dc.date.created | 2023-07-06T15:41:34Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Studier i Læreruddannelse og Profession. 2023, 8 (2), 109-131. | en_US |
dc.identifier.issn | 2445-8538 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3138023 | |
dc.description | Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc). | en_US |
dc.description.abstract | Flerkulturelle perspektiver har vært et satsningsområde i de seneste lærerutdan-ningsreformene i Norge, men det tar tid å implementere i de ulike lærerutdannings-fagene. Forberedelser til å møte skolens mangfold kan skje som del av både teori og praksis. Artikkelen belyser hvordan teoriundervisningen i lærerutdanningsfaget naturfag kan gjøres mer praksisnær ved å utforske eksempler fra naturfagundervis-ning i skoleklasser med språklig og kulturelt mangfold. Eksemplene er hentet fra et designbasert forskningsprosjekt der to lærere på en av lærerutdanningens part-nerskoler utprøvde ulike språklige støttestrukturer. Målet var å styrke deltakelsen i naturfaglige læringsprosesser hos mellomtrinnselever som lærer norsk og naturfag parallelt. Lærernes tilrettelegging, deres didaktiske lederskap av de aktuelle under-visningssekvensene, analyseres først i lys av teori om bruk av støttestrukturer (scaf-folding). Så belyses undervisningspraksisen gjennom å innta et mer overordnet perspektiv på likeverdspørsmål og diskutere hvordan slike praksiseksempler kan inngå i teoriundervisningen i lærerutdanningsfaget naturfag for å styrke flerkultu-relle perspektiver. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.title | Naturfag i det flerkulturelle klasserommet som tema i lærerutdanningen | en_US |
dc.title.alternative | Naturfag i det flerkulturelle klasserommet som tema i lærerutdanningen | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | Copyright (c) 2023 Forfatter og tidsskrift | en_US |
dc.source.pagenumber | 109-131 | en_US |
dc.source.volume | 8 | en_US |
dc.source.journal | Studier i Læreruddannelse og Profession | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.7146/lup.v8i2.138565 | |
dc.identifier.cristin | 2161265 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |