Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorGrønning, Thomas
dc.date.accessioned2024-07-04T16:10:22Z
dc.date.available2024-07-04T16:10:22Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231466563:85332034
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138106
dc.description.abstractDenne oppgaven presenterer et didaktisk produkt. Produktet mitt er et undervisningsopplegg der elevene gjennom fire programmer får erfaring med eksperimentell sannsynlighet og store talls lov. I programmene vil de utføre simuleringer, bygge et blokkbasert program og eksperimentere med ukjent sannsynlighet. Undervisningsopplegget er tilpasset metodikken rundt tenkende klasserom (Liljedahl, 2020), men kan også gjennomføres på en tradisjonell måte. Opplegget er tenkt brukt i matematikkundervisningen på 9. trinn, og er tilpasset lærere og elever både med og uten tidligere erfaringer med blokkprogrammering. Oppgavene har lav inngangsterskel og høy takhøyde. Det skiller seg fra tradisjonelle undervisningsopplegg ved at det innebærer ekte simuleringer, hvor det ikke er mulig å beregne sannsynlighet ved regning. Elevene vil måtte gjennomføre eksperimenter og anslå sannsynligheter. Undervisningsopplegget inneholder en lærerveiledning med informasjon om teoretisk grunnlag, gjennomføring, plattform og programkode, og mål for opplegget. Produktet er utviklet gjennom en designprosess med utvikling, utprøving og revisjon der observasjon i klasserom og intervju av lærere inngår. Det endelige produktet er resultatet etter denne prosessen.
dc.description.abstractThis thesis presents a didactic product. My product is a teaching plan where students, through four programs, gain experience with experimental probability and the law of large numbers. In the programs, they will perform simulations, build a block-based program, and experiment with unknown probability. The teaching plan is adapted to the methodology around thinking classrooms (Liljedahl, 2020), but can also be implemented in a traditional way. The plan is intended for use in mathematics teaching at the 9th grade level, and is adapted for teachers and students both with and without prior experience with block programming. The tasks have a low entry threshold and high ceiling. It differs from traditional teaching plans in that it involves real simulations, where it is not possible to calculate probability by calculation. The students will have to conduct experiments and estimate probabilities. The teaching plan includes a teacher’s guide with information about theoretical framework, implementation, environment and program code, and goals for the plan. The product was developed through a design process with development, testing and revision, including classroom observation and teacher interviews. The final product is the result after this process.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleUndervisningsopplegg i Sannsynlighet med Blokkprogrammering (USB)
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel