Hvilke tanker, definisjoner og metoder har to lærere på mellomtrinnet med arbeidet med misoppfatninger i naturfag?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3138604Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvilke kunnskaper lærere på mellomtrinnet har om misoppfatninger. Da ser jeg etter hvordan de definerer misoppfatninger, hvilke tanker de har rundt begreper og hvilke metoder de bruker i arbeid med misoppfatningene. Det blir undersøkt sammenhengen mellom naturfaglige språket og misoppfatninger i naturfag og hvordan man kan bruke språk i arbeid med misoppfatninger. Data blir samlet inn gjennom intervju av to naturfagslærere på mellomtrinnet. Det blir gjennomført en tematisk analyse hvor jeg har laget noen tema som lærerens svar blir plassert i tema som passer deres svar. Funnene viser at lærerne har noe forståelse for hva misoppfatninger er, og de tar i bruk det naturfaglige språk for arbeidet med misoppfatninger. Lærerne viser til gode refleksjoner rundt hva misoppfatninger er og hvor de kan komme fra, og de viser til en evne til å arbeide med å hindre misoppfatninger og korrigere misoppfatninger. The purpose of this master's thesis is to investigate what knowledge middle school teachers have about misconceptions. Then I look for how they define misconceptions, what thoughts they have around terms and what methods they use in working with the misconceptions. The connection between science language and misconceptions in science and how to use language in working with misconceptions is examined. Data is collected through interviews by two middle school science teachers. A thematic analysis will be carried out where I have created some themes for which the teacher's answers will be placed in themes that suit their answers. The findings show that the teachers have some understanding of what misconceptions are, and they use the language of science to work with misconceptions. The teachers show good reflections on what misconceptions are and where they can come from, and they show an ability to work to prevent misconceptions and correct misconceptions. The teachers have some shortcomings when it comes to misconceptions, possibly due to their education.