Show simple item record

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorFloden, Malen Stener
dc.date.accessioned2024-07-05T16:10:19Z
dc.date.available2024-07-05T16:10:19Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.inn:inspera:231461313:50737709
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138605
dc.description.abstractI denne entreprenørielle masteroppgaven har jeg utarbeidet et stasjonsbasert undervisningsopplegg i brøk, til bruk på mellomtrinnet. Undervisningsopplegget består av fem stasjoner til bruk i matematikkundervisning utenfor klasserommet. Hensikten med produktet er å skape noe som lærere og elever kan ta i bruk, i arbeidet med innlæring og forståelse av brøk. I utformingen av undervisningsopplegget har det blitt lagt vekt på tre bærende prinsipper. Disse prinsippene er samarbeidslæring, arbeid med virkelighetsnære problemløsningsoppgaver, ved bruk av konkreter og skole utenfor klasserommet. Undervisningsopplegget kan gjennomføres av én lærer, ved at stasjonene er lagt opp slik at elevene er selvgående i gjennomføringen. Det kreves lite forarbeid og innkjøp, for å gjennomføre dette undervisningsopplegget. Utstyret som er nødvendig, er enten allerede tilgjengelig eller lett å anskaffe. Teorigrunnlaget for oppgaven baserer seg på de bærende prinsippene, fagfornyelsen og opplæringsloven. Undervisningsopplegget har blitt utformet gjennom bruk av pedagogisk designeforskning, hvor opplegget er testet ut med lærer og elever på mellomtrinnet gjennom 3 sykluser. Gjennom utprøving har jeg skapt et undervisningsopplegg basert på lokal teori, som kan bidra inn i brøkundervisningen i skolen. Undervisningsopplegget kan bidra til å gi elevene på mellomtrinnet større forståelse av brøk. Ved å samarbeide med andre, jobbe med konkreter og problemløsningsoppgaver i undervisning utenfor klasserommet. Nøkkelord: Samarbeidslæring, virkelighetsnære problemløsningsoppgaver, konkreter, skole utenfor klasserommet, fysisk aktivitet, pedagogisk designforskning
dc.description.abstractIn this entrepreneurial master's thesis, I have developed a station-based teaching program on fractions for use in intermediate grades. The teaching program consists of five stations for use in mathematics education outside the classroom. The purpose of the product was to create something that teachers and students can use in their learning and understanding of fractions. In the design of the teaching program, three guiding principles have been emphasized. These principles are cooperative learning, real-world problem-solving tasks, and school beyond the classroom. The teaching program can be implemented by a teacher, as the stations are designed so that students are self-directed in the learning process. It requires minimal preparation and resources to implement this teaching program. The equipment necessary is either already available or easy to acquire. The theoretical foundation of the thesis is based on the guiding principles, Fagfornyelsen and the Education Act. The teaching program has been developed through the use of pedagogical design research, where the program has been tested with teachers and students in the intermediate grades through three cycles. Through testing, I have created a teaching program based on local theory that can contribute to fraction education. The teaching program can help provide intermediate grade students with a greater understanding of fractions by collaborating with others, working with concrete materials and problem-solving tasks, and moving the teaching outside the classroom. Keywords: Cooperative learning, real-world problem-solving tasks, school beyond the classroom, physical activity, pedagogical design research
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleStasjonsbasert brøkundervisning utenfor klasserommet – utvikling av en ressurs i arbeidet med elevers forståelse, innlæring og anvendelse av brøk
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record